Sökning: "SPRÅK MODE"

Visar resultat 16 - 20 av 42 uppsatser innehållade orden SPRÅK MODE.

  1. 16. Image schemas, mimetic schemas, and the development of Swedish children’s gestures

    Master-uppsats, Lunds universitet/Kognitiv semiotik; Lunds universitet/Masterprogram: Språk och språkvetenskap

    Författare :Klara Sif Skarphédinsdóttir; [2019]
    Nyckelord :Gesture; Communication; Language; Image Schema; Mimetic Schema; Mimesis; Sign; Sign function; Cognitive Semiotics; Viewpoint; Mode of Representation; Semiotic Grounds; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Language and gesture are two semiotic systems that work together in close integration during communication. One issue in particular, that of image schemas, has been studied in relation to gestures, though most often in adult gesture and communication (Williams, forthcoming; Cienki, 2013; Mittelberg, 2006, 2018). LÄS MER

  2. 17. Skapandets betydelse för yngre barns litteracitetsutveckling : Om att erövra litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Caroline Sandlöv; Emma Ullberg; [2019]
    Nyckelord :Ateljé; ateljerista; estetiska uttrycksformer; förskola; litteracitet; litteracitetshändelser; modes; multimodalitet; multimodala resurser; skapande.;

    Sammanfattning : Sammanfattning    Den här undersökningen tar utgångspunkt i att forskning kring skapande kopplat till litteracitet är begränsad. Litteracitet är ett begrepp som kommer från eng. LÄS MER

  3. 18. From Unisemiotic to Polysemiotic Narratives: Translating across semiotic systems

    Master-uppsats, Lunds universitet/Masterprogram: Språk och språkvetenskap

    Författare :Karoliina Louhema; [2018]
    Nyckelord :bodily mimesis; cognitive semiotics; co-speech gestures; embodied narratives; experientiality; iconicity; ideophones; intersemiotic translation; language; mimetic schema; multimodality; narratives; phenomenology; pictorial semiotics; pictures; polysemiotic communication; semiotics; semiotic systems; sensory modalities; signs; sound symbolism; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Human communication is both polysemiotic and multimodal; it is comprised of ensembles of representations from different semiotic systems in different sensory modalities. These semiotic systems, such as language, gestures, and pictures consist of signs and relations between signs, with system-specific affordances (Kendon, 2004; Zlatev, 2009; Sonesson, 2014). LÄS MER

  4. 19. Skapandets betydelse för yngre barns litteracitetsutveckling : Om att erövra litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Emma Ullberg; Caroline Sandlöv; [2018]
    Nyckelord :Ateljé; ateljerista; estetiska uttrycksformer; förskola; litteracitet; litteracitetshändelser; modes; multimodalitet; multimodala resurser; skapande.;

    Sammanfattning : Den här undersökningen tar utgångspunkt i att forskning kring skapande kopplat till litteracitet är begränsad. Litteracitet är ett begrepp som kommer från eng. literacy och betyder i första hand läs- och skrivkunnighet, men kan också ses ur ett vidare perspektiv, vilket även innefattar sociala samspel (Axelsson, 2005). LÄS MER

  5. 20. POETRY ON POETRY: The Metafictional Elements in the Works of William Wordsworth

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Mark David Vajd; [2017-06-08]
    Nyckelord :metafiction; self-reflective; diegetic mode; nature;

    Sammanfattning : William Wordsworth is one of the most extensively researched authors in English literature. Despite this, there seem to be no studies looking into the self-reflective elements of his poetry. LÄS MER