Sökning: "pictorial semiotics"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden pictorial semiotics.

  1. 1. Barns kommunikation genom teckningar : En studie i hur bildsamtal med barn om deras teckningar kan påverka hur pedagoger förstår barns kommunikation genom teckningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Märta Ruus; [2022]
    Nyckelord :preschool; picture-talk; Semiotics; visual literacy; pictorial development; förskola; bildsamtal; Semiotik; visuell litteracitet; bildspråklig medvetenhet;

    Sammanfattning : Målet med denna studie är att ge insikt i hur barn kommunicerar genom sina teckningar och vilken nytta pedagoger kan få av bildsamtal med barn om deras teckningar för att verkligen förstå vad det är barnet vill kommunicera. Undersökningen gjordes i form av en kvalitativ webbenkät med kvantitativa inslag som skickats ut till ett urval av pedagoger. LÄS MER

  2. 2. Moderiktig kommunikation - En semiotisk analys av amerikanska Vogue runt sekelskiftet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för modevetenskap

    Författare :Lydia Rosdahl; [2020]
    Nyckelord :amerikanska Vogue; kommunikation; semiotik; symboliskt värde; myt; myten om mode; American Vogue; communication; semiotics; symbolic value; myth; fashion myth; Languages and Literatures; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : This thesis – Fashionable communication: a semiotic analysis of end of the century Vogue – investigates how American Vogue creates the myth of fashion in its early years through text and pictorial elements. The aim is to understand with what words and tone the text talks about fashion and how it is visualized in illustration and photography with poses and lighting to create certain associations. LÄS MER

  3. 3. From Unisemiotic to Polysemiotic Narratives: Translating across semiotic systems

    Master-uppsats, Lunds universitet/Masterprogram: Språk och språkvetenskap

    Författare :Karoliina Louhema; [2018]
    Nyckelord :bodily mimesis; cognitive semiotics; co-speech gestures; embodied narratives; experientiality; iconicity; ideophones; intersemiotic translation; language; mimetic schema; multimodality; narratives; phenomenology; pictorial semiotics; pictures; polysemiotic communication; semiotics; semiotic systems; sensory modalities; signs; sound symbolism; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Human communication is both polysemiotic and multimodal; it is comprised of ensembles of representations from different semiotic systems in different sensory modalities. These semiotic systems, such as language, gestures, and pictures consist of signs and relations between signs, with system-specific affordances (Kendon, 2004; Zlatev, 2009; Sonesson, 2014). LÄS MER

  4. 4. Matematikens språkande i division : En språklig ansats till undervisningen i matematik

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Koskinen Mikko; [2017]
    Nyckelord :Languaging; mathematics; expression; semiotics; Språkande; matematik; uttryckssätt; semiotik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få reda på hur användningen av matematikens skriftliga språkande kan påverka elevernas lärande i räknesättet division. Informanterna i studien var fem elever i årskurs 4 som valdes bland de som samtyckte till deltagandet. LÄS MER

  5. 5. Att rekonstruera julens budskap -En kvalitativ studie av hur kommersiella företag och hjälporganisationer använder sig av föreställningar om julen i reklamfilm.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Rebecka Falk; [2015]
    Nyckelord :Promotional culture; semiotic; rhetoric; commercial companies; help organizations; advertising; Christmas; Säljfrämjande kulturen; semiotik; retorik; reklam; kommersiella företag; hjälporganisationer; jul;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate and increase the understanding of how the two commercial companies IKEA and SAS and the two aid organizations/nonprofit organizations UNICEF and Save the Children use perceptions of Christmas to produce messages in their Christmas advertising/commercial film. The study also discusses if there may be communicative and pictorial similarities and differences in how these brands constructs messages in commercials, and why it may be that the brands choose to use these messages in commercials based on the recipient possible interpretations. LÄS MER