Sökning: "SPRÅKLIG MEDVETENHET"

Visar resultat 16 - 20 av 205 uppsatser innehållade orden SPRÅKLIG MEDVETENHET.

  1. 16. Medvetenhet om ord : En studie om undervisning av ord och begrepp för elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :annika Wiberg Storkamp; [2022]
    Nyckelord :Explicit undervisning; ordinlärning; språklig tillgänglighet; språklig sårbarhet; språkstörning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Wiberg Storkamp, Annika (2022). Medvetenhet om ord- En studie om undervisning av ord och begrepp för elever med språkstörning. Speciallärarprogrammet inriktning grav språkstörning, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 17. Ord är inte allt : om språklig sårbarhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Josefine Nordström; Lisa Norell; [2022]
    Nyckelord :specialpedagogisk kompetens; språklig medvetenhet; språklig sårbarhet; språkutvecklande arbetssätt.;

    Sammanfattning : Samhället efterfrågade god språklig kompetens av medborgarna i ett samhälle där färre elever blev godkända för gymnasial utbildning. Studien handlade om barn i språklig sårbarhet i förskolan. Språklig sårbarhet innebar att svårigheterna uppstod på grund av den omgivande miljön. LÄS MER

  3. 18. Va äre fö feL på å skrive och taLe mä diaLekt? : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare förhåller sig till elevers dialektala inslag i tal och skrift i ämnet svenska

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Fredrik Andersson; [2022]
    Nyckelord :dialekt; bedömning; betyg; talspråk; skriftspråk; språklig medvetenhet;

    Sammanfattning : This study is based on the spoken and written dialectal expressions which I encountered  among students during my practical period in school. The aim of this study is to investigate how many spoken and written dialectal expressions are used by students and, at the same time, if these dialectal expressions may influence Swedish teachers in the assessment process. LÄS MER

  4. 19. Andraspråkstalares repertoarväxlingsstrategier : Ett didaktiskt verktyg för analys

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Hanna Larsson; [2022]
    Nyckelord :Andraspråksutveckling; identitetsmässig flexibilitet; motivation; multietnisk språkvarietet; självbilder; språklig medvetenhet; repertoarväxling;

    Sammanfattning : In this study, I designed a didactic tool for teachers’ analysis of second language speakers’ repertoire exchange strategies. The purpose of the study was to design, investigate and evaluate a didactic tool to identify second language speakers' motivation for changing repertoire and offer teachers an opportunity for analysis. LÄS MER

  5. 20. Berikar metriken rytmiken? : Hur påverkas elevers språkliga medvetenhet gällande rytm av undervisning i metrik?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Simon Sjödin; [2022]
    Nyckelord :Didaktisk design; Metrik; Poesi; Rytm; Språklig medvetenhet; Svenska som modersmål;

    Sammanfattning : Detta projekt har med utgångspunkt i aktionsforskningen utfört en fallstudie för att uppnå syftetatt bidra med kunskap gällande på vilket sätt undervisning i metrik påverkar elevers kunskapom rytm i texter. Studien har utgått ifrån en design för lärande genomförd i en klass beståendeav elever i årskurs två vid det estetiska programmet med inriktning musik, vilka har skapatkunskapsrepresentationer i form av dikter. LÄS MER