Sökning: "Schiefauer"
Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade ordet Schiefauer.
11. ”Vi är här för att jobba med värdegrunden” : Jessica Schiefauers roman Pojkarna ur ett värdegrundsperspektiv.
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkulturSammanfattning : In this essay an analysis of values will be conducted on the novel Pojkarna by Jessica Schiefauer. The analysis will be done on the basis of Anders Palm's value theory, especially with his two literary characteristics ”emotionalitet” and ”interrogativitet”. LÄS MER
12. Från flicka till fjäril : En analys av identitet, queer och genus i Jessica Schiefauers roman Pojkarna
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkulturSammanfattning : I denna uppsats görs en analys av Jessica Schiefauers roman Pojkarna. Analysen fokuserar på huvudkaraktären Kim och hens identitet, Kims förhållningssätt till det så kallade genuskontraktet samt fjärilens betydelse som symbol för transpersoner. LÄS MER
13. Kön, karaktär och berättare : En feministisk narratologisk undersökning av fyra Augustprisvinnande ungdomsromaner
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : .... LÄS MER
14. "Och kroppen som blev slagen var ingen människa" : Belysning av skolans värdegrund utifrån två av Jessica Schiefauers romaner.
M1-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/SvenskaSammanfattning : Undersökningens två syften är att visa vilka värdegrundsrelaterade frågor som kan väckas utifrån Jessica Schiefauers romaner Pojkarna och När hundarna kommer samt hur man kan motivera att läsa dem i svenskundervisningen i gymnasieskolan. Metoden för undersökningen är litteraturstudier där romanerna och tidigare litteraturdidaktisk forskning behandlas. LÄS MER
15. "En människa är det". En queerdidaktisk analys av Jessica Schiefauers "Pojkarna" och dess möjligheter för arbete med likabehandling i skolan
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religionSammanfattning : This text aims to examine how teaching in literature can contribute to the schools work with creating an antidiscriminating environment. When it comes to the Swedish schools antidiscrimination plans, this essay focuses especially on those sections that concerns pupils and student right to their own gender identity and expression. LÄS MER