Sökning: "Self-discrepancy"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet Self-discrepancy.

  1. 1. "Man vill framstå som något man kanske egentligen inte är" : En kvalitativ intervjustudie om den roll sociala medier spelar i sex unga kvinnors inställning till ideal.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Felicia Pålsson; Michelle Hammensjö; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en ökad förståelse för hur idealhets uppfattas samt hur den kan ha en eventuell påverkan på sex unga kvinnors självbild. Studien kommer besvara följande fyra forskningsfrågor utifrån en kvalitativ intervjumetod kombinerat med en fokusgruppmetod; (1) Hur upplever sex unga kvinnor att idealhets sprids online respektive offline? (2) Kan ideal ses som en nödvändighet i kvinnornas identitetsskapande, och på vilka sätt? (3) Finns det något gemensamt ideal hos kvinnorna och vart sprids detta främst? (4) Vilka eventuella konsekvenser anser kvinnorna kan vara ett resultat av idealhets? Det insamlade materialet har analyserats med hjälp av Goffmans dramaturgiska perspektiv, social comparison theory och self- discrepancy theory. LÄS MER

  2. 2. Att vara eller inte vara idealisk: Påverkan av manliga och kvinnliga skönhetsideal på body-esteem, body-compassion och body-comparison

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Sofie Elisabeth Andersson; Julia Eriksson; [2021]
    Nyckelord :body-esteem; body-compassion; body-comparison; beauty ideals; comparison theory; self-discrepancy theory; cultivation theory.; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of the present study was to investigate the effect that exposure to beauty standards has on body-esteem, body-compassion, and body-comparison. To examine this an experiment was performed with a 3x2 design where the participants were exposed to one out of three kinds of stimuli; male beauty standards, female beauty standards and neutral images. LÄS MER

  3. 3. How Avatar Representations Impact Willingness for Health-Habit Changes

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Theodor Ekenstedt; Saga Wallerström; [2021]
    Nyckelord :avatar; gamification; self-discrepancy theory; priming; e-health; avatar; spelifiering; självdiskrepansteorin; priming; e-hälsa;

    Sammanfattning : This study examines how adding avatars, personal visual representations of the user, on online forms impacts self-reported willingness for behavioral change, when considering health habits. Avatars are a gamification element proposed to have a positive impact on behavioral change. LÄS MER

  4. 4. Instagram and Millennials’ identity : Perceived ideal image on Instagram in relation to perceived real identity

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jennifer Wang Kurtto; [2020]
    Nyckelord :Instagram; Self-discrepancy; Social comparison; Image and identity; Instagram; Själv-diskrepans; Social jämförelse; Image och identitet;

    Sammanfattning : Majority of millennials are daily users of Instagram and in conjunction with previous studies on Instagram displaying negative effects on psychological well-being, how individuals perceive their identity in relation to their Instagram use is interesting as it could be a part of how their psychological wellbeing is affected through use. Most previous research on Instagram and psychological well-being are general and based on quantitative methods. LÄS MER

  5. 5. Att framställa normer och skönhetsideal genom visuella representationer -En semiotisk och multimodal studie om hur företag konstruerar den “perfekta kroppen”

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Hägglund; Rebecca Stråhle-Wolke; [2020]
    Nyckelord :Training; health; multimodality; semiotic; visual representations; norms; beauty ideal; social media; Instagram;

    Sammanfattning : To produce norms and beauty ideals through visual representations - A semiotic and multimodal study of how companies construct the “perfect body”.The aim of this qualitative study is to investigate how clothing companies, with the help of visual representations, construct, confirm and/or whether they challenge different norms and ideologies regarding the "perfect body". LÄS MER