Sökning: "Serien"

Visar resultat 1 - 5 av 530 uppsatser innehållade ordet Serien.

  1. 1. "Du, har du sett min Gucciväska?" : En kvalitativ undersökning om hur kapital, respektabilitet och humor används för att gestalta klass i tv-serien Solsidan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Maja Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Populärkultur; Solsidan; Respektabilitet; Klass; Humor;

    Sammanfattning : Populärkultur är en social arena där det sker reproduktioner av normer och strukturer i samhället. Att undersöka tv-serien Solsidan kan synliggöra hur människor relaterar till varandra och hur samhälleliga problem som berör klass framställs i serien. LÄS MER

  2. 2. “That’s What She Said” : A Linguistic Analysis of Language and Gender Differences in the TV Show The Office

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Louise Åkerblom Svensson; [2024]
    Nyckelord :The Office; Gender; Language; Linguistic features; Stereotypes;

    Sammanfattning : Concepts such as “women’s language” and “men’s language” suggest differences between how men and women speak, often concerning stereotypes. However, some research within the field of linguistics presents evidence showing little or no difference. LÄS MER

  3. 3. Modern Sexualupplysning : En analys av hur sexualupplysning konstrueras i Netflix-serien Sex Education.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lina Le Faucheur; Josefine Göthberg; [2024]
    Nyckelord :Sexualupplysning; Sex Education; Netflix-serie; maktstrukturer; subjektpositioner; hegemonisk diskurs; traditionell diskurs; progressiv diskurs; modern populärkultur; poststrukturalistisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Entertainment media, specifically television, plays a big part in the construction of ideas and thoughts within a society. Television is a form of popular culture which can be used as a source of entertainment but can also promote certain ideologies and values to its audience. LÄS MER

  4. 4. Bakom kulisserna av konsumtion: En kvalitativ undersökning om produktplaceringar i tv-serien Emily in Paris och unga vuxnas varumärkesuppfattning.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hilla Abrahamson; Camilo Carlsson Ramirez; Amanda Wiklund; [2024]
    Nyckelord :Produktplacering; tv-serie; semiotik; marknadsföring; stealth marketing; Business and Economics;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to examine how young adults perceive product placements in the tv show Emily in Paris. The ambition is to achieve a greater understanding of how consumer purchase intention is influenced by product placements, as well as the impact of product placements on consumers' attitudes and awareness towards brands. LÄS MER

  5. 5. Fotbollstränares personlighet : En jämförelse mellan kön, utbildningsnivå och tränaruppdrag utifrån femfaktorteorin

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Kristin Oscarson; Sofia Brorsson; [2024]
    Nyckelord :tränarlänkfotboll;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med arbetet är att, utifrån femfaktorteorin, undersöka personligheten hos fotbollstränare i Stockholm. Vidare ska vi undersöka om det finns skillnader i personlighet mellan kvinnliga och manliga fotbollstränare. Ytterligare syfte är att undersöka samband mellan personlighet och utbildningsnivå samt tränaruppdrag. LÄS MER