Sökning: "Sex och samlevnad i skolor"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden Sex och samlevnad i skolor.

  1. 1. Sexualitet, samtycke och relationer i svenskämnet : en intervjustudie med svensklärare i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Zakariasson Banfi; [2022]
    Nyckelord :Lgr22; läroplan; lärarperspektiv; sex-och samlevnad; tabu; undervisning;

    Sammanfattning : Under hösten 2022 kommer den nya läroplanen att träda i kraft, vilket bland annat innebär nya formuleringar kring ämnesområdet sexualitet, samtycke och relationer som ska implementeras i alla skolämnen. Syftet med föreliggande studie var att bidra med kunskap om hur dessa nya formuleringar kan komma att påverka svenskämnet och svenskundervisningen i grundskolans senare årskurser. LÄS MER

  2. 2. En (icke) inkluderande och normkritisk sexualundervisning? : En diskursanalys av mellanstadieelevers undervisningsmaterial för sex- och samlevnad.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Josefine Korhonen; Matilda Björklund; [2022]
    Nyckelord :Foucaulteansk diskursanalys; socialkonstruktionism; sexualkunskap; sex och samlevnad; undervisningsmaterial; mellanstadium;

    Sammanfattning : Sex- och samlevnadsundervisningen har inte alltid varit obligatorisk i skolor i Sverige. Sedan den blev obligatorisk år 1955 har undervisningen förändrats mycket men framförallt fått kritik för att inte vara inkluderande, jämlik och jämställd. LÄS MER

  3. 3. Sex och samlevnad på mellanstadiet : En intervjustudie om sex lärares erfarenheter och reflektioner kring hinder och utmaningar i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maja Jakovljevic; Moa Movitz; [2021]
    Nyckelord :sex; samlevnad; undervisning; mellanstadiet; hinder; utmaningar;

    Sammanfattning : Sex- och samlevnadsundervisning har varit obligatoriskt i Sverige sedan år 1955. Ämnet har en djup förankring i vårt skolsystem men är idag inte ett eget ämne i läroplanen och har inte tydliga riktlinjer för hur undervisningen ska utformas. LÄS MER

  4. 4. Sex- och samlevnadsundervisning i låg- och mellanstadiet : En studie om elva lärares tankar och arbetsmetoder inom sex och samlevnad

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Johanna Bergman; Amelie Runstrand; [2021]
    Nyckelord :Grundskolan; lärarattityder; pubertet; relationer; sex- och samlevnadsundervisning; sexualitet; värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om hur lärare på olika sätt tolkar uppdraget om att undervisa i sex och samlevnad och vilka skillnader som finns i den undervisningen på låg- och mellanstadiet. I studien användes en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer där elva lärare intervjuades, tre på låg-stadiet, sju på mellanstadiet och en som var verksam inom både låg- och mel-lanstadiet, fördelade på åtta skolor. LÄS MER

  5. 5. "Ett fundamentalt jätteviktigt ämne" : En kvalitativ studie om de professionellas bild av den ämnesövergripande sex- och samlevnadsundervisningen på högstadiet.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Emelie Wickman; Emma Näslund; [2021]
    Nyckelord :sexual education; interdisciplinary; upper school; teachers; school welfare officers; enthusiasts; Sexualundervisning; ämnesövergripande; högstadiet; lärare; skolkuratorer; eldsjälar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka professionellas syn på den ämnesövergripande sexualundervisningen samt vilka förutsättningar professionella har att skapa en jämställd och normkritisk sexualundervisning för unga på högstadiet. Studien önskade besvara följande frågeställningar; Vad anser professionella om att sex- och samlevnadsundervisningen ska ske ämnesövergripande? Vilka brister och styrkor ser professionella med dagens sex- och samlevnadsundervisning? Anser professionella att skolan arbetar normkritiskt i sex- och samlevnadsundervisningen för att motverka att normativa könsroller begränsar unga? Utifrån en kvalitativ metod utgår studien från sex semistrukturerade intervjuer med professionella i Mellansverige som undervisar i sex och samlevnad. LÄS MER