Sökning: "Skolaktiviteter"

Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade ordet Skolaktiviteter.

  1. 16. RISK FÖR UTSATTHET HOS BARN OCH UNGDOMARMED FUNKTIONSNEDSÄTTNING

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Nizamettin Akkurt; Taru Huuhka; [2014]
    Nyckelord :children; disability; risk factors; environment; participation; barn; funktionsnedsättning; utsatthet; riskfaktorer; miljö; deltagande;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande litteraturstudie var att undersöka om det finns risk för utsatthet förbarn och ungdomar med olika typer av funktionsnedsättning och i vilka miljöer utsatthetenkan förekomma. Tre teman upptäcktes under uppsatsens gång och dessa var kroppsfunktion,aktivitet och delaktighet samt omgivningsfaktorer. LÄS MER

  2. 17. Arbetsterapeutiska interventioner och dess effekter, för barn med koncentrationssvårigheter vid skolaktiviteter : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, HHJ, Avd. för rehabilitering

    Författare :Wibke Sebbin; [2013]
    Nyckelord :concentrate; education; school; strategy; Arbetsterapi; elev; koncentration; skola; åtgärd;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte var att beskriva den aktuella forskningen kring vilka arbetsterapeutiska interventioner som används för barn med koncentrationssvårigheter vid skolaktiviteter. En litteraturstudie genomfördes för att få en aktuell överblick över vilken forskning och kunskap om arbetsterapeutiska interventioner som finns. LÄS MER

  3. 18. ”Man saknar ju sina gamla kamrater lite och så...” -en kvalitativ intervjustudie om barns perspektiv på övergången mellan förskola och förskoleklass

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lena Salomonsson; Hanna Goffe; [2012]
    Nyckelord :Förskoleklass; förskola; barns perspektiv;

    Sammanfattning : SammanfattningStudiens syfte är att undersöka hur barn resonerar kring övergången mellan förskola och förskoleklass. Defrågeställningar som ligger till grund för vår undersökning är följande: Hur resonerar barn kringförskoleklassens aktiviteter? Hur resonerar barn kring förskolans aktiviteter? Vilka erfarenheter har barn avövergången från förskola till förskoleklass?Undersökningen utgår från en kvalitativ metod i form av gruppintervju med barn. LÄS MER

  4. 19. Varför skrev du svennebanan? -För jag kan det! : Barns tankar och uppfattningar av att kunna skriva och läsa

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Karolina Magnevall; Siv Nilsson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete var att få ökad förståelse för barns uppfattningar och tankar kring att skriva och läsa. Det tillvägagångssätt vi valde var en kvalitativ undersökning i form av barnintervjuer. Sammanlagt har 10 stycken 6-åringar och 10 stycken 8-åringar intervjuats. LÄS MER

  5. 20. Insatser för barn med inlärningssvårigheter i skolaktiviteter Stöd, handledning och insatser sett utifrån ett arbetsterapeutiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Pia Kestola; Helen Lundgren; [2008]
    Nyckelord :arbetsterapeutiska interventioner; barn; neuropsykiatriska funktionshinder; skola; Physical medicine; kinesitherapy; revalidation; rehabilitation; Rehabilitering medicinsk och social ; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : I många länder runt om i världen finns arbetsterapeuter anställda inom skolverksamheten. Där de ger stöd/handledning till läraren men också insatser som riktas direkt till barnet. LÄS MER