Sökning: "Skrivpedagogik"

Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade ordet Skrivpedagogik.

  1. 11. ”Tar du hand om mig när jag är bakfull?” En studie av könstypiska texter i tidskrifter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Emely Englund; [2010-02-09]
    Nyckelord :Manligt och kvinnligt; text och textanalys; svenska och gymnasieelever;

    Sammanfattning : I uppsatsen görs en textanalys av fyra tidskriftstexter från könstypiska tidsskrifter. Med utgångspunkt i resultatet av analysen görs dessutom en didaktisk koppling där jag utifrån aktuella kursplaner för gymnasiet diskuterar om och i så fall på vilket sätt könstypiska tidningstexter kan användas i undervisning. LÄS MER

  2. 12. Läsinlärning : Hur kan processen organiseras?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Martin Wennberg; [2010]
    Nyckelord :läsinlärning; skrivinlärning; dokumentation; fonologisk medvetenhet; läspedagogik; skrivpedagogik;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to examine how teachers choose to work with the teaching of reading and writing skills, how teachers justify their choice of teaching method and how the documentation of student development is being used. This paper also discusses the definition of reading and writing, phonological awareness and how different reading- and writing educational methods can be combined. LÄS MER

  3. 13. Hur ska svenskläraren kommentera elevtexter? En inblick i hur sakprosetexter kan kommenteras konstruktivt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Katrina Redell; [2007]
    Nyckelord :skrivpedagogik; normkonflikt; respons; kommentarer; skrivlärare; svenska; svensklärare; sakprosa; bedömning; skrivprocess; feed-back;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande arbete är att få en inblick i hur svenskläraren kan och bör arbeta med respons på elevers sakprosetexter i svenskämnet för att eleven ska ha så stor nytta av responsen som möjligt. Förutom en överblick av den forskning som gjorts i ämnet har en enkätundersökning om gymnasieelevers uppfattning, tankar och känslor i ämnet sammanställts. LÄS MER

  4. 14. Skilda textvärldar. Fem svensklärare på gymnasiet kommenterar tre skönlitterära elevtexter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Peter Löfström; [2007]
    Nyckelord :bedömning; skrivpedagogik; skrivprocessen; svenska; textvärldar;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att undersöka hur ett antal lärare gör när de läser skönlitterära elevtexter och formulerar sina kommentarer om texten. Frågeställningen lyder: Hur kommenterar fem svensklärare på gymnasiet tre autentiska skönlitterära elevtexter? Vilka strategier använder de? Var i texterna lägger de fokus? Läser de på ytan eller söker de efter det djupare innehållet – det som eleven försöker berätta?Undersökningen har gått till så att fem svensklärare på olika gymnasieskolor har fått läsa tre elevtexter och därefter skrivit en kort kommentar om respektive text till var och en av eleverna. LÄS MER

  5. 15. Läs- och skrivprocessen - förutsättningar och miljöer för god läs- och skrivpedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Lena Bolinder; Lena Hall; Maria Lennartsson; [2006]
    Nyckelord :Läs- och skrivprocessen; arbetssätt; miljöer; pedagogens kompetens;

    Sammanfattning : Som specialpedagoger kommer vi med stor sannolikhet att möta elever med läs- och skrivsvårigheter. En viktig förutsättning för att kunna minska andelen elever som misslyckas i sin läs- och skrivinlärning är att vi får kunskap om vad som kännetecknar god läs- och skrivutveckling. LÄS MER