Sökning: "Skrivpedagogik"

Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade ordet Skrivpedagogik.

  1. 6. Från en isolerad färdighetsträning till en sociopolitisk konstruerad skrivpraktik- En studie om skriftspråksutveckling i läromedel i Svenska, Svenska som andraspråk och Arabiska som modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Omeich; [2015]
    Nyckelord :Arabiska; Modersmål; Skriftspråk; Svenska; Svenska som andraspråk; Skrivpedagogik; Läromedel;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks skrivuppgifter i tre läromedel: Svenska impulser 1 (2008) som används i Svenska kurs 1, Språkporten- Svenska som andraspråk 123 (2012) menad att användas i Svenska som andraspråk i kurs 1, 2 och 3 och ālqrāa ālārabīā (2013) som används i Arabiska som modersmål i kurs 1. Syftet med studien är att synliggöra läromedlens skrivideologier och vilka förutsättningar som dessa ger för elevers skriftspråksutveckling samt vilken kunskapssyn som konstrueras utifrån skrivuppgifterna och hur det vidare konstruerar den avsedda målgruppen. LÄS MER

  2. 7. En studie om skrivutveckling med fokus på stavning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Susanna Karlsson Mollner; [2013]
    Nyckelord :: Linguistic consciousness; writing development; spelling; correcting; difficulties in spelling; information-and communication technology; Språklig medvetenhet; skrivutveckling; stavning; rättning; stavningssvårigheter; informations- och kommunikationsteknik;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how some teachers in the classes 1, 3 and 6 look on the reasons of difficulties in spelling, how they work with the formal side of writing development with focus on spelling and what they think about information- and communication technology influencing the writing development of pupils. The following questions are answered in the study: How is the teaching in to-day´s school regarding the development of writing and spelling? What can the reasons be why pupils spell badly according to the teachers? How can information- and communication technology influence the writing development of pupils? The study is a qualitative study based on half-structured interviews with six teachers from two schools in the classes 1, 3 and 6. LÄS MER

  3. 8. ”Jag tror att vi blir bättre på skrivning.” Genrepedagogik och Utbildning i svenska för invandrare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Åsa Springer; [2012-07-09]
    Nyckelord :Genrepedagogik; sfi; aktionslärande;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar genrepedagogik och Utbildning i svenska för invandrare. Bakgrunden är att det inom många skolformer behövs en mer utvecklad skrivpedagogik, eftersom många elever, oftast de som inte har svenska som modersmål, inte når de skriftliga målen i skolan. LÄS MER

  4. 9. Att bedöma elevers skrivprocesser En kvalitativ studie av fem svensklärares syn på bedömning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Diana Neumann; [2011-06-13]
    Nyckelord :skrivprocess; bedömning; respons; didaktiska förhållningssätt; styrdokument;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om lärares helhetsbedömning av elevers skolskrivande. Vid en bedömning kan elevens skrivprocess vara lika betydelsefull som den färdiga texten att ta hänsyn till. Dock innebär processorienterad skrivpedagogik ett omfattande arbetssätt, och det kan av den orsaken vara svår att bedöma. LÄS MER

  5. 10. ”Palla göra något svårt” : En undersökning av elevers resonemang vid valet av skrivuppgift på nationella provet i Svenska B

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Negin Shahsavar; [2011]
    Nyckelord :nationella prov; svenska B; gymnasieelever; skrivpedagogik; skrivande; skrivuppgifter;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur elever resonerar kring valet av skrivuppgift på nationella provet i svenska B. Vad är viktigast när de gör sitt val och vad får detta för skrivpedagogiska konsekvenser? Könsmässiga skillnader i elevernas resonemang tas också upp och diskuteras. LÄS MER