Sökning: "Skrivstöd"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade ordet Skrivstöd.

  1. 6. Multimodala texter i svenskundervisningen : En intervjustudie med lärare i åk 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Paloma Larsson; [2018]
    Nyckelord :Multimodal texts; sign worlds; interaction; communication; digital tools; Multimodala texter; modaliteter; interaktion; kommunikation; digitala hjälpmedel;

    Sammanfattning : Multimodala texter är den vanligaste textformen som elever möter idag (Björkvall, 2009:8f). Traditionella texter utmanas nu av multimodala texter och hur texter kan produceras och läses har förändrats. Syftet med studien är att undersöka hur sex lärare i årskurserna 1–3 uppfattar arbetet med multimodala texter i svenskundervisning. LÄS MER

  2. 7. Betydelsen av stöd när man börjar använda digitala läs- och skrivhjälpmedel.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maja-Karin Ekåsen; Klas Karlsson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hpKurs: Specialpedagogiska programmet, SPP 610 Nivå: Avancerad nivåTermin/år: VT/2018 Handledare: Gunilla ThunbergExaminator: Joanna GiotaKod: VT18-2910-251-SPP610 Nyckelord: Läs- och skrivsvårigheter, digitala hjälpmedel, sociokulturellt perspektiv, relationellt perspektiv.AbstractSyfteSyftet med studien är att undersöka om och hur en utbildningsinsats i grupp haft betydelse för hur elever i läs och skrivsvårigheter i årskurs 4-6 använder de digitala hjälpmedlen som de har tillgång till. LÄS MER

  3. 8. "Jag ser bara att de skriver på sina Ipads." : Elevers berättelser om extra anpassningar inom läsning och skrivning i årskurs 7-9.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Mari-Anne Vejhall-Johansson; [2016]
    Nyckelord :specialpedagogik; extra anpassningar; alternativa lärverktyg; elevupplevelser; narrativ;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studiens syfte har varit att förstå hur elever i årskurs 7-9 upplever det stöd som skolan ger i form av extra anpassningar för att underlätta momenten läsning och skrivning. Studien är ett kvalitativt arbete inspirerat av narrativ metod. Elever i årskurs 9 skrev om sina upplevelser av extra anpassningar. LÄS MER

  4. 9. Undervisningsmiljö för läs- och skrivstöd - en studie om i vilken miljö elever i år 7 önskar få läs- och skrivstöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Iréne Hasslöf; [2014-09-11]
    Nyckelord :lässtöd; skrivstöd; elevstudie; inkludering; exkludering;

    Sammanfattning : Syfte Syftet är att ta reda på vilken undervisningsmiljö för läs- och skrivstödinsatser som elever i år 7 önskar. Detta för att inte miljön ska hindra elevernas möjligheter att tillgodogöra sig det läs- och skrivstöd de behöver. LÄS MER

  5. 10. "Jag lär mig snabbt" : En utvärdering av fyra elevers stödundervisning på sfi

    Magister-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Marie Celing; [2012]
    Nyckelord :SFI; special support; pronunciation; phoneme; sfi; särskilt stöd; uttal; fonem;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur det särskilda läs-, uttals- och skrivstöd fungerar som elever får i en särskild studioverksamhet på en sfi-skola och vad jag som sfilärare kan tänka på för att stödja eleverna så att de når målen. I samband med detta har jag även studerat och jämfört de fyra elevernas texter i tal och skrift samt deras tankar kring att ha "en bra svenska", självförtroende och om acceptans i det svenska samhället. LÄS MER