Sökning: "Social och emotionell träning i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Social och emotionell träning i skolan.

  1. 1. Skyddsfaktorer : hur begreppet synliggörs och hur kunskaper tillämpas inom tre skolbaserade preventionsprogram

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Carin Hallenberg; Lisa Karlstrand; [2014]
    Nyckelord :Protective factors; Prevention; School-based prevention programs; Salutogenic model; Systems theory; Skyddsfaktorer; Prevention; Skolbaserade preventionsprogram; Salutogent perspektiv; Systemteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur begreppet skyddsfaktorer hos barn och ungdomar synliggörs och hur kunskap om ämnet tillämpas i tre svenska skolbaserade preventionsprogram: Social och Emotionell Träning (SET), Örebro Preventionsprogram (ÖPP) och Community Parent Education Program (COPE). Tidigare forskning om barn och ungdomars skyddsfaktorer talar för att ett främjande av dessa faktorer kan hjälpa barn och ungdomar undvika att utveckla ett normbrytande beteende. LÄS MER

  2. 2. Socialt och emotionellt lärande i skolan. En litteraturbaserad studie över effekter och evidensgrad

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för medicin

    Författare :Elin Björsell; Annizette Lundberg; [2013-10-29]
    Nyckelord :Prevention; Psykisk hälsa; Skolan; Socialt och Emotionellt Lärande; Evidens; Prevention; Mental health; School; Social and Emotional Learning; Evidence;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa bland barn och unga har ökat. Skolan är en viktig arena för att förebygga psykisk ohälsa. Det finns en stor efterfrågan på framgångsrika interventioner. LÄS MER

  3. 3. En kurs utan plan? : om livskunskapens roll i skolan

    Master-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Anna Svensson; Jonas Persson; [2012]
    Nyckelord :kursplan; lgr 11; livskunskap; SET; skollagen; social emotionell träning;

    Sammanfattning : Livskunskap är ett ämne i ropet, populärt både på skolor och i samhällsdebatten. Ämnet har ingen kursplan, vilket var en av anledningarna till att vi intresserade oss för dess roll i skolan. SET, social emotionell träning, är en metod inom livskunskapsarbete som används i flera skolor. LÄS MER

  4. 4. Livskunskap : En inre kompass i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Mariana Karlberg; [2012]
    Nyckelord :life skills; social skills; emotional intelligence; self-awareness; empathy; livskunskap; social kompetens; emotionell intelligens; självkännedom; empati;

    Sammanfattning : Through qualitative interviews with five teachers from three schools, two public schools within the same school management and a Waldorf school, the purpose of this study is to find out teachers' views on the phenomenon of life skills in the lower classes in school. What is the subject, how do teachers work with life skills, and should it be seen as a separate subject or integrated in all school subjects? The results show that the definition of life skills is a term with many interpretations. LÄS MER

  5. 5. "Det här är bra nu, men imorgon är det någonting annat" En studie om förebyggande program i en kommun

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Persson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Hälsofrämjande och förebyggande arbete rörande barn och elevers hälsa och utveckling berör en rad olika arenor i samhället, jag har i min studie valt att koncentrera mig på skolan och de förebyggande program som kan finnas där. Mitt syfte med studien var att belysa hur valet av dessa förebyggande program går till, vem beslutar att de ska användas och vem efterfrågar programmen. LÄS MER