Sökning: "Special education teachers"

Visar resultat 6 - 10 av 860 uppsatser innehållade orden Special education teachers.

  1. 6. ”Typ mission impossible så som det ser ut idag” : Specialpedagogers och lärares uppfattningar och tillämpningar av kunskapskraven i anslutning till elever med svag teoretisk begåvning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Trine Willumsen; [2024]
    Nyckelord :Slow learners; Svag teoretisk begåvning; kunskapskrav; lågstadiet; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur specialpedagoger och klasslärare uppfattar kunskapskraven när det kommer till svagt teoretiskt begåvade elever som inte har rätt till anpassad grundskola (IK inom området 70-85). Syftet är också att beskriva hur specialpedagoger och klasslärare arbetar med dessa elever för att de ska ges möjlighet att uppnå kunskapskraven på lågstadiet. LÄS MER

  2. 7. Finns det en förskola för alla? : Förskollärares uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd och inkludering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Eldstedt; Fanny Engström; [2024]
    Nyckelord :approach; inclusion; preschool; special support; strategies; teacher; förhållningssätt; förskola; förskollärare; inkludering; strategier; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd, samt hur de beskriver sitt arbete för att inkludera alla barn i förskolan. Studien har utgått från ett relationellt-, ett kategoriskt och ett dilemmaperspektiv på specialpedagogik. LÄS MER

  3. 8. Alla ska med - hur gynnas elever i matematiksvårigheter av ett inkluderande arbetssätt?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Katarina Taskoska; Sara Löwegren; [2024]
    Nyckelord :inkludering; undersökande arbetssätt; elever i matematiksvårigheter; matematiksvårigheter; tydliggörande pedagogik; styrdokument; varierande undervisning; TEACCH;

    Sammanfattning : This essay will present the perspectives of research findings and governing documents on the topic of inclusion within the teaching profession. How can teachers enhance the inclusivity in their classrooms, and how do inquiry-based learning and clarifying work methods, such as TEACCH, contribute to support the learning process? The study aims to examine how inclusion can be created in the classroom to promote learning for students in mathematical difficulties. LÄS MER

  4. 9. Musiken- ett guldkorn i undervisningen? : -Några pedagogers syn på musik som pedagogiskt verktyg i anpassad grundskola, inriktning ämnesområde.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Malin Wallin; Charlotte Lindén; [2024]
    Nyckelord :Special needs elementary school; participation; communication development; music; pedagogical tool;

    Sammanfattning : Expected knowledge contribution Expected knowledge contribution of the study is to visualize educators' perceptions of how they use music as a pedagogical tool and how they describe that it affects students' communication development. The study is also expected to contribute with knowledge about the importance of using music as a multimodal means of communication in special needs primary school Aim and research questions The purpose of this study is to visualize some educators' perceptions of how music as a pedagogical tool is used to contribute to communication development among students in special needs elementary school with a focus on subject area. LÄS MER

  5. 10. Bedömd eller dömd? : Lärares erfarenheter av summativa bedömningar och hur dessa påverkar motivation och självbild hos elever i behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lovisa Lindholm; Hanna Lindberg; [2024]
    Nyckelord :Summativ bedömning; motivation; elevers självbild; elever i behov av stöd; lärares erfarenheter; specialpedagogiskt stöd;

    Sammanfattning : Vår uppsats handlar om grundskollärares erfarenheter av att genomföra summativa bedömningar med elever i behov av stöd. Syftet med vår studie är att få en fördjupad förståelse av vilka erfarenheter grundskollärare för de tidiga skolåren har kring hur summativa bedömningar kan påverka motivation och självbild hos elever i behov av stöd. LÄS MER