Sökning: "Speciallärare elevhälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Speciallärare elevhälsa.

  1. 1. Elevers delaktighet och inflytande vid utformande av åtgärdsprogram : En kvalitativ enkätstudie om pedagogisk skolpersonals erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Marie Susanne Järvi; Truska Chireh Bjarme; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; medverkan; påverkan; elevers inflytande; åtgärdsprogram; särskilt stöd;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa enkätstudie som utgår från en sociokulturell teori, undersöker vi pedagogisk skolpersonals erfarenheter, uppfattningar och upplevelser av rutiner och strategier för att göra elever delaktiga vid utformning av särskilt stöd och upprättning av åtgärdsprogram. Det är delar av elevhälsan såsom speciallärare, specialpedagoger och skolledare tillsammans med lärare tillika mentorer som vanligtvis upprättar underlagen för särskilt stöd. LÄS MER

  2. 2. Socialt arbete i skolan : En fenomenografisk analys av skolpersonals uppfattningar kring behovet av skolsocialt arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Julia Berneklint Stenberg; Petronella Sjödén; [2023]
    Nyckelord :Skolsocialt arbete; resiliens; uppfattningar; elevhälsa; kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att allt fler barn och unga rapporterar psykisk ohälsa. Trots detta har forskning kring en utökad och utvecklad elevhälsa fått lite utrymme och arbetsbelastningen hos skolpersonal ökat. LÄS MER

  3. 3. ADHD-begreppet ur ett specialpedagogiskt perspektiv : Hur arbetar lärare praktiskt i skolan när elever diagnosticerats?

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Gunnel Sundström; [2022]
    Nyckelord :ADHD; arbetssätt; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; specialpedagogik;

    Sammanfattning :   Syftet med denna studie är att belysa hur pedagoger och lärare arbetar för att ge stöd till elever som diagnosticerats med ADHD. Frågeställningen som jag ville besvara är kan man dela in lärarnas synsätt på eleverna i ett relationellt och kategoriskt perspektiv? Metoden var intervju och resultatet pekar i en viss riktning på hur lärarna arbetar för att hjälpa elever som diagnosticerats med ADHD. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogiska perspektiv på trygghet och studiero : Pedagogers, specialpedagogers och rektorers uppfattningar och erfarenheter kring 2022 års ändringar i Skollagens 5 kapitel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Karolin Johansson; Mirja Hägglund Bylund; [2022]
    Nyckelord :skola; elevhälsa; helhetsperspektiv; främjande; förebyggande;

    Sammanfattning : Att som elev kunna tillägna sig skolans undervisning bygger på en upplevelse av trygghet och studiero. Denna studies fokus var att utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv beskriva och analysera de ändringar gällande Skollagen (SFS 2010:800) 5 kap. som infördes den 1 augusti 2022 gällande trygghet och studiero kopplat till särskilt stöd. LÄS MER

  5. 5. Förebyggande och hälsofrämjande arbete : Specialpedagogers och speciallärares uppfattningar och erfarenheter av elevhälsans arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Hanna Åström; Linda Brännström; [2022]
    Nyckelord :friskfaktorer; psykisk ohälsa; relationer; samverkan; kontinuitet;

    Sammanfattning : En välfungerande elevhälsa blir alltmer angelägen i och med att den psykiska ohälsan bland elever ökar. Elevhälsan ska verka förebyggande och hälsofrämjande gentemot skolans alla elever, men granskningar visar att tiden ofta går till åtgärdande insatser på individnivå. LÄS MER