Sökning: "Specialpedagogik läxor"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Specialpedagogik läxor.

  1. 1. KALENDERPROJEKTET- ATT STÖDJA ELEVERS UTVECKLING AV SJÄLVREGLERAT LÄRANDE GENOM LÄXPLANERING

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jasmin Dagerhorn; [2020-01-09]
    Nyckelord :Delaktighet; elevens lärande; arbetsmodell; planera; kalender; eget ansvar; självreglerat lärande; läxarbete;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att utveckla en arbetsmodell som stöttar elevernas möjlighet att ta ansvar för sitt eget lärande samt utveckla kunskap om modellens styrkor och svagheter genom att tillsammans med lärare planera veckans läxarbete. Teori: Aktionsforskningsperspektivet är grunden för studien. LÄS MER

  2. 2. Är matematikläxan en outnyttjad möjlighet till ökad kunskapsutveckling? En enkät- och intervjustudie med matematiklärare och elever årskurs 6-9 i en kommun

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marie Hamlin; [2014-09-04]
    Nyckelord :matematikläxa; matematiksvårigheter; kommunikativt relationsinriktat perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur matematikläxor utformas och används i undervisningen för att bidra till en ökad måluppfyllelse gentemot läroplanens kunskapskrav för elever generellt och mer specifikt för elever i matematiksvårigheter. För att belysa detta har fyra centrala forskningsfrågor formulerats som berör hur matematikläxor utformas, hur de används och hur de bidrar till en ökad måluppfyllelse gentemot läroplanens kunskapskrav. LÄS MER

  3. 3. "Man ska bara göra dem typ". En kvalitativ studie av elva elevers upplevelser av hur matematikläxan bidrog till kunskapsutvecklingen i matematik

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Persson; [2014-06-23]
    Nyckelord :matematik; läxor; elever i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att skapa en förståelse för hur matematikläxor i grundskolan kan bidra till elevers kunskapsutveckling. Studien har fokus på elever som nyligen lämnat grundskolan och som inte nådde kunskapskraven i matematik. LÄS MER

  4. 4. "Paddor i praktiken" Skolutveckling i digitala lärverktyg/iPads - från teori till praktik

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Christine Reuterskiöld; [2014]
    Nyckelord :skolutveckling; digitala lärverktyg; iPad; strategier; inkludering; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractReuterskiöld, Christine (2013). ”Paddor i praktiken”, Skolutveckling i digitala lärverktyg/iPad – från teori till praktik. (”Toads in practice” School development in digital tools/iPads – from theory to practice), specialpedagogik avancerad nivå, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle. LÄS MER

  5. 5. Läs- och skrivsvårigheter i ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Yvonne Kronevall Norvik; Camilla Kennheden; [2008]
    Nyckelord :Läs och skrivsvårigheter; Hjälpmedel; Differentiering; Individualisering; Elevperspektiv; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Vår studie syftar till att få kunskap om läs- och skrivsvårigheter för att kunna hjälpa och underlätta för elever med dessa svårigheter i klassrummet samt sätta in rätt åtgärder. Vi har studerat tidigare forskning som visat vad man genom tiderna satt in för åtgärder, hur man upptäcker eleverna i klassrummet och hur man bör differentiera för dem. LÄS MER