Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Modersmålets roll i klassrumsundervisningen : En kunskapsöversikt om språkutveckling och andraspråksundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Farah Mohamed Mohamed; [2024]
    Nyckelord :Modersmål; språkutveckling och andraspråksinlärning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utforskar användningen av modersmålet vid andraspråksinlärning i klassrumsundervisning. Studien utgår från den övergripande frågeställningen: Vad kännetecknar forskning om modersmålsanvändningens betydelse för elevers språkutveckling under de tidigare åren i skolan? Denna studie syftar till att undersöka betydelsen av modersmålsanvändning för flerspråkiga elevers lärande och språkutveckling vid andraspråksinlärning i klassrumsundervisning. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg för andraspråksutveckling : Möjligheter och utmaningar i användning av digitala verktyg i andraspråksundervisning för elever i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Cynthia Bedros; Josefine Kirs; [2023]
    Nyckelord :andraspråks utveckling; digitala verktyg; andraspråkselever; annat modersmål; svenska som andra språk; flerspråkighet; transspråkande;

    Sammanfattning : Digitala verktyg utgör en central del i dagens undervisning eftersom skolan digitaliserar sig i takt med samhällets digitalisering. Förutom digitaliseringen i skolan präglas den också av mångfald och flerspråkighet där många elever har ett annat modersmål än undervisningsspråket. LÄS MER

  3. 3. Tecken som stöd (TSS) : En intervjustudie kring pedagogers inkluderande arbetssätt i lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Urban Högö; [2023]
    Nyckelord :Tecken som stöd. TSS; språklig stöttning; lågstadiet; grundskolan; pedagogers erfarenheter; pedagogers arbetssätt;

    Sammanfattning : Hälften av pedagogerna i studien har erfarenheter av tecken som stöd (TSS). Logopeden och specialpedagogen som deltog i studien besitter ytterligare centrala kunskaper inom den språkliga inlärningen som är betydande för barnens fortsatta språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. Att öppna musikens språkliga dimensioner i praktiken : En kvalitativ studie om musik och sång som språkutvecklande undervisningsmetod för andraspråkselever.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Milad Kouz; [2022]
    Nyckelord :Musikundervisning; andraspråkselever; inom- och utommusikaliska mål; estetiska lärprocesser; multimodalitet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra och belysa hur musiklärare och andra ämneslärare använder sång och musik ur ett didaktiskt perspektiv i sin undervisning, med syfte att erbjuda vidare språkutveckling hos elever som har ett annat modersmål än svenska, och som har behov av det, men inte har längre rätt till stödundervisning. Studien har en kvalitativ ansats vars datainsamling består av strukturerade intervjuer med öppna frågor. LÄS MER

  5. 5. Stöttning av flerspråkiga högstadieelevers språk- och kunskapsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Darush Dastory; Ann-Marie Hellman; [2021]
    Nyckelord :flerspråkiga elever; klassrumsinteraktion; kunskapsutveckling; språkutveckling och stöttning;

    Sammanfattning : Andelen elever med annat modersmål än svenska har ökat i den svenska skolan. Vi somi många år har varit verksamma inom skola och utbildning och arbetat med elever medett annat modersmål anser att det är viktigt att stötta dessa elever i deras lärande. LÄS MER