Sökning: "Stöttning i No-undervisningen."

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Stöttning i No-undervisningen..

  1. 1. Stöttning i NO-undervisning för flerspråkiga elever i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Hultqvist; Alsefi Haneen; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; NO för flerspråkiga elever; NO-språket; kooperativt arbete och pedagogisk planering.;

    Sammanfattning : Det finns en större sannolikhet att flerspråkiga elever kan komma att möta fler språkliga utmaningar i NO-ämnena än elever som blir undervisade i sitt modersmål. Flerspråkiga elever ska under en kortare period lära sig att både använda sig av det svenska språket samt att lära sig NO- begrepp vilket leder till språkliga utmaningar. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkiga elevers språkbruk i NO-undervisningen i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emmelie Evald Thari; [2023]
    Nyckelord :diskursiv rörlighet; flerspråkiga elever; naturvetenskapliga ämnen; skolspråk; språklig stöttning; vardagsspråk;

    Sammanfattning : I dagens globala samhälle förflyttar sig människor mellan länder i högre utsträckning än någonsin och under läsåret 2021/2022 hade 28,6% av alla grundskoleelever i Sverige ett annat modersmål än svenska. Detta ställer höga krav på skolan som har i uppdrag att erbjuda alla elever en likvärdig utbildning. LÄS MER

  3. 3. "Det handlar om begreppen" : -lärares arbete med läsförståelse i de naturorienterande ämnena på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Johanna Pålsson; Linn Marita Johansen; [2022]
    Nyckelord :läsförståelsestrategier; mellanstadiet; naturorienterande ämnen; speciallärare; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Nedanstående kvalitativa studie handlar om hur lärare på mellanstadiet uppfattar sitt arbete med text och läsning i de naturorienterande ämnena med fokus på elever i behov av anpassningar och särskilt stöd. Syftet med arbetet är att bidra med kunskap om några mellanstadielärares uppfattningar om språkutvecklande undervisning med fokus på text i de naturorienterande ämnena och hur lärarna anpassar textarbete utifrån elevers behov av anpassningar och särskilt stöd i NO- undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg möjlighet för att underlätta elevers begreppsförståelse till naturvetenskap : En dokumentstudie om användning av digitala verktyg i undervisningen för elevers naturvetenskapliga begreppsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Waleed Mlook; Yamen Alkadi; [2022]
    Nyckelord :digitala verktyg; naturvetenskap; begrepp; förståelse;

    Sammanfattning : Eleverna behöver använda en mängd naturvetenskapliga begrepp inom naturorienterande ämnen för att uttrycka sig, formulera och beskriva fenomen i naturen. Denna studie handlar om användning av digitala verktyg i den naturvetenskapliga undervisningen för att svara på en frågeställning: Hur kan digitala verktyg underlätta begreppsförståelse i NO undervisning på grundskolan utifrån lärarstudenters perspektiv? En systematisk dokumentstudie genomfördes utifrån syfte och frågeställning. LÄS MER

  5. 5. Nyanlända elevers lärande av det naturvetenskapliga språket i grundskolans tidigare år : En intervjustudie om hur sex lärare i årskurs 1–3 arbetar med naturvetenskap för att stötta nyanlända elevers begreppsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Hevin Goran; [2018]
    Nyckelord :Nyanlända elever; naturorienterande ämnen; NO-undervisning; naturvetenskapligt språk; begreppsförståelse; årskurs 1–3; grundskolan.;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka lärares strategier att kommunicera med och stötta nyanlända elever, i årskurs 1–3, i deras lärande av det naturvetenskapliga språket, då främst naturvetenskapliga begrepp, samt synliggöra de möjligheter lärare ger nyanlända elever till att använda sitt förstaspråk i naturvetenskapsundervisningen. Undersökningen genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer av sex verksamma lärare i årskurs 1–3 för att besvara studiens två frågeställningar: vilka anpassningar anger lärare att de gör i NO-undervisningen för att stötta nyanlända elevers lärande av det naturvetenskapliga språket, då främst naturvetenskapliga begrepp?, samt på vilket sätt anger lärare att de ger nyanlända elever möjligheter att använda sitt förstaspråk i sin interaktion och kommunikation med lärare och klasskamrater i NO-undervisningen?. LÄS MER