Sökning: "Stockholms universitet retail"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Stockholms universitet retail.

  1. 1. Effektlandsprincipen och gränsöverskridande digital marknadsföring : Marknadsrättsliga principers tillämplighet vid gränsöverskridande digital marknadsföring med särskilt fokus på det svenska detaljhandelsmonopolet av alkoholdrycker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Oliver Edstrand; [2024]
    Nyckelord :Effektlandsprincipen; Ursprungslandsprincipen; E-handel; Alkoholdrycker; Detaljhandelsmonopol; Digital marknadsföring.;

    Sammanfattning : In art. 3 of e-commerce directive, the country-of-origin principle is established, and in terms of cross-border digital marketing actions, it states that marketing actions compliant with the laws of its originating EU member state is considered compliant throughout the union. LÄS MER

  2. 2. Customer segmentation in Retail: An Experiment in Sweden

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Nagma Athar Memon; [2023]
    Nyckelord :Customer Segmentation; Customer Relationship Management; Clustering; RFM; LRFMP;

    Sammanfattning : The retail industry is continuously transforming due to digitalization, globalization, urbanization, and automatization. These factors contribute to new and more transparent retail with new customer behaviors, business models, and international competition. LÄS MER

  3. 3. Mobilen som verktyg under användarens beslutsprocess

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Sara Olsson; Agnes Nordström; [2023]
    Nyckelord :Omnichannel; the user s decision-making process; seamless customer journey; Webrooming; Cultural Probes; Omnichannel; användarens beslutsprocess; sömlös kundresa; Webrooming; Cultural Probes;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker användningen av mobiltelefoner som verktyg under användares beslutsprocess i en omnichannel-kundresa med fysisk och virtuell interaktion. Syftet är att identifiera både möjligheter och problem som kan uppstå vid användning av mobilen i en sådan interaktion, med fokus på fenomenet Webrooming. LÄS MER

  4. 4. Adapt to survive in the era of Industry 4.0 : Exploring success factors that aid the implementation of Industry 4.0 within retail operations

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Operations Management; Stockholms universitet/Management & Organisation

    Författare :Ellinor Mannerfelt; Emma Friman; [2022]
    Nyckelord :4IR; digital operations; retail operation; digital transformations; adaptation; implementation;

    Sammanfattning : Ensuring the long-term survival and competitiveness of the company is of paramount importance. As a company, adapting to Industry 4.0 (4IR) brings many new opportunities through new technologies that are developing exponentially. In logistics, companies will be able to achieve shorter lead times, fewer errors and greater flexibility. LÄS MER

  5. 5. Individer och börsintroduktioner : Privatinvesterares beteende vid börsintroduktioner

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Victor Stoppel; Albin Pettersson; [2020]
    Nyckelord :IPO; Underpricing; Behavioral Finance; Retail Investor; Asymmetric Information; Börsintroduktion; Underprissättning; Privatinvesterare; Asymmetrisk Information; Beteende Finans;

    Sammanfattning : We find that the first investment of a private investor in an IPO affects the private investors future participation in IPO’s. This paper examines Nasdaq Stockholms Main list during 2010-2019. The short- and long-term perspective is examined by two different models. LÄS MER