Avancerad sökning

Visar resultat 11 - 15 av 51 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 11. Där ideella och kommersiella intressen möts - En kvalitativ studie av svenska samhällsentreprenörers strategiska utmaningar

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Christian Bojesson; Joakim Stattin; Erik Asp; [2010]
    Nyckelord :FOPSE; CSR; Samhällsentreprenör; Affärsmodellen; Strategiska allianser; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte Att kartlägga och analysera eventuella strategiska överväganden som är särskiljande och karaktäristiska för vinstdrivande samhällsentreprenörer med säte i Sverige. Metod Genom vår abduktiva och kvalitativa ansats har vi främst samlat in data genom kvalitativa intervjuer och parallellt valt ut lämpliga teorier. LÄS MER

  2. 12. EU Competition Law in the Automotive Industry

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :David Bildtsén; [2010]
    Nyckelord :Konkurrensrätt; EG-rätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The automotive industry is an oligopoly and the ten largest manufacturers account for close to 80% of the overall global production. The major markets of Europe, Japan and North America, have stagnated and remain stable and this has transformed the industry into a business of high costs and low margins. LÄS MER

  3. 13. Strategiska allianser mellan svenska och ungerska verksamheter

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi

    Författare :Ingrid Gulyas; [2009]
    Nyckelord :Ungern; strategisk allians; samarbete; kulturell skillnad;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 14. Sponsring inom ridsport : från välgörenhet till strategiska allianser

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sara Pääjärvi; [2009]
    Nyckelord :sponsring; ridsport; målgrupp; varumärke;

    Sammanfattning : För att den svenska idrottsrörelsen ska kunna bedrivas och utvecklas är sponsringsintäkter en viktig inkomstkälla. Sponsring har tidigare varit nära kopplat till välgörenhet där ett företag går in med pengar till ett projekt utan att räkna med någon motprestation. LÄS MER

  5. 15. Att växa med knappa resurser - en fallstudie av Mobergs

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Joachim Douglas; Adam Westgren; Michael Treschow; [2008]
    Nyckelord :strategisk passform; trade-offs; strategisk identitet; vision; dominant logik; strategiska allianser; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera hur mindre företag kan utveckla sin verksamhet trots knappa resurser. Vidare syftar uppsatsen till att skapa en generell utvärderingsmall som företag liknande fallföretaget kan använda sig av vid en verksamhetsanalys. LÄS MER