Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 20 av 51 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. Flygallianser : Nyckeln till framgång

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Jonas Jenmert; Marcus Lundberg; [2007]
    Nyckelord :Airline alliance; Alliance; Flygallianser; Allianser;

    Sammanfattning : Vi ville med vår uppsats undersöka om strategiska allianser inom den internationella flygbranschen har lett till att medlemmarna i alliansen åtnjutit en förbättrad lönsamhet och expansion i verksamheten. Den alliansen vi hade fokus på för undersökningen var Star Alliance och vi granskade utvecklingen av de utvalda lönsamhetsmåtten hos de fem flygbolagen som var med och upprättade denna allians. LÄS MER

  2. 17. Interaction and barriers - the Big Four audit firms in the Öresund region

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Helena Bramstorp; Hanna Johansson; [2007]
    Nyckelord :Big Four; Öresund; rörlighet; samarbete; revision; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att skapa en bättre förståelse kring samarbetet och rörligheten mellan var och en av de fyra stora revisionsfirmorna över sundet. Detta med ett huvudsakligt fokus på revision. LÄS MER

  3. 18. Resursutnyttjande inom strategiska allianser : en studie av samarbetet mellan Milko, Skånemejerier och Valio

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Sofie Eriksson; [2006]
    Nyckelord :strategisk allians; mejeri; kooperativ; Milko; Skånemejerier; Valio;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att med användande av Resource-Based Theory fastställa hur mejeriföretag kan koordinera sitt resursutnyttjande via stategiska allianser så att de kan stärka sina marknadspositioner på sina hemmamarknader. Bakgrunden är de förändringar som sker inom den svenska mejeribranschen, och det samarbete som diskuteras mellan Milko, Valio och Skånemejerier. LÄS MER

  4. 19. En djupfryst bransch – Strategiska allianser i den svenska storhushållmarknaden

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Markus Engelbrekts; Edward Odevall; [2006]
    Nyckelord :Djupfrysta livsmedel; strategiska allianser; strategisk positionering; strategiska innovationer; storhushåll; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : SYFTE: Uppsatsens syfte är att beskriva och analysera hur tillverkare av storhushållsugnar och producenter av djupfrysta livsmedel för storhushåll samarbetar för att öka värdet för den gemensamma slutkunden – storhushållet. METOD: Studien är av kvalitativ karaktär och kretsar runt djupintervjuer med nyckelpersoner inom livsmedelsbranschen och tillverkare av storhushållsugnar. LÄS MER

  5. 20. Strategiska allianser -Aktiemarknadens värdering och bakomliggande motiv

    D-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Martin Sörensson; Markus Larin; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Ingåendet av strategiska allianser har ökat drastiskt under de senaste decennierna och ökningen tycks fortsätta i en allt snabbare takt. Flertalet studier har gjorts på den amerikanska marknaden angående huruvida strategiska allianser skapar värde i form av en överavkastning på aktien vid tidpunkten för publiceringen av alliansnyheten. LÄS MER