Sökning: "Studie- och yrkesvägledare stockholms universitet"
Visar resultat 21 - 24 av 24 uppsatser innehållade orden Studie- och yrkesvägledare stockholms universitet.
21. Generation Z : Den sökande generationen / Generation@ / Netgeneration
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Andledningen till att vi valt att undersöka Generation Z är för att vi som blivande studie- och yrkesvägledare kommer arbeta med dessa ungdomar. Generation Z är fortfarande unga men det hindrar dem inte från att vara uppkopplade på olika sociala medier. Aldrig tidigare har en generation haft så enkelt att hitta vad de söker efter. LÄS MER
22. Enhetlig vägledning på Lärvux? : En kvalitativ undersökning om hur skolan förbereder elever i övergång till arbetslivet samt vilka hinder som begränsar förberedelserna
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : En elevs karriärutveckling hänger samman med hur dennes utbildning och arbetsliv formas i relation till varandra. Syftet med studien var att få mer kunskap om hur lärare och studie- och yrkesvägledare vid skolor tillhörande skolformen Lärvux förbereder elever i övergången från studier till arbetsliv och vad som eventuellt kan hindra och begränsa deras arbete. LÄS MER
23. Vägledarens Verktygslåda : En beskrivning av vägledares kompetens och vad som möjliggör att använda den
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Studie- och yrkesvägledning är en profession vilken samtliga, som gått i skolan i Sverige, har en relation till. Vi har samtliga någon gång under skoltiden mött en vägledare. Lika många möten verkar generera lika många historier och de är inte alltid av god karaktär. LÄS MER
24. Vägledning på grundskolan och ADHD : Studie- och yrkesvägledares arbete med elever med ADHD
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Pedagogiska institutionen; Stockholms universitetSammanfattning : Studiens syfte var att öka kunskapen kring hur några studie- och yrkesvägledare på grundskolan arbetar med vägledning av elever med ADHD och vilka kompetenser och resurser de kunde tänkas ha för att stötta väl underbyggda studie- och yrkesval. Kvalitativa intervjuer genomfördes och resultatet visar att respondenterna individanpassar vägledningen i hög grad, för elever med ADHD främst genom mer tid, studiebesök, medföljare, visualisering och empowerment. LÄS MER