Sökning: "Studie- och yrkesvägledare stockholms universitet"

Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade orden Studie- och yrkesvägledare stockholms universitet.

  1. 6. Studie- och yrkesvägledares kompetenser : Utifrån utbildning och arbetslivserfarenhet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Madelene Demirci; Ohls Tina; [2022]
    Nyckelord :Career counselors; competence; career-theories; competence-elements; conversation methodology; theoretical knowledge; Studie- och yrkesvägledare; kompetens; karriärteorier; kompetenselement; samtalsmetodik; teoretiska kunskaper;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka studie- och yrkesvägledares syn på sin kompetens utifrån utbildning och erfarenhet. Studien utgår från frågeställningarna om hur studie- och yrkesvägledarna ser på utbildningen vad gäller erfarenheter och kunskaper, hur deras teoretiska kunskaper tillämpas i det studie- och yrkesvägledande arbetet och hur studie- och yrkesvägledarna upplever sina kompetenser inom yrket. LÄS MER

  2. 7. Studie- och yrkesvägledning i grundskolans årskurs 1-6 -Arbetet, förutsättningarna och effekterna : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Max Hurtig; Viktor Fridell; [2022]
    Nyckelord :Year 1–6; career guidance counseling; hygiene factor; motivational factor; social norms; Årskurs 1–6; studie- och yrkesvägledning; hygienfaktor; motivationsfaktor; normer;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka hur det praktiska arbetet med studie- och yrkesvägledning för grundskolans årskurs 1–6 ser ut och vilka förutsättningar studie- och yrkesvägledare anser sig få för att utföra detta arbete. Undersökningen har belyst frågan om studieoch yrkesvägledare arbetar med att undersöka normativa uppfattningar om studier och yrken hos elever i årskurs 1–6. LÄS MER

  3. 8. Livslångt lärande : Genom livslång vägledning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Miriam Skoog; Lillemor Bäcke; [2022]
    Nyckelord :lifelong learning; long-term unemployment; employment; study and career counsellors; phenomenography; unemployment; guidance; counselling; livslångt lärande; långtidsarbetslöshet; sysselsättning; studie- och yrkesvägledare; fenomenografi; arbetslöshet; vägledning; nyckelkompetenser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur studie- och yrkesvägledare som arbetar med långtidsarbetslösa uppfattar fenomenet livslångt lärande. Uppfattningarna leder oss mot en djupare förståelse för hur fenomenet livslångt lärande konstrueras och hur denna konstruktion formar den praktik där studie- och yrkesvägledaren och den arbetslöse befinner sig. LÄS MER

  4. 9. Studie- och yrkesvägledare med särskilt uppdrag! : Vägledning & valkompetens i grundsärskolan

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Anneli Hagel; Eva-Christin Larsson; [2022]
    Nyckelord :Career management skills; guidance; special school; intellectual disabilities; IF; Valkompetens; vägledning; särskola; intellektuell funktionsnedsättning; IF;

    Sammanfattning : The purpose of study is to investigate how guidance couselors in year 7-9 in primary school, work with students with intellectual disabilities, IF, to strengthen students´career management skills before various future choices, especially the choice of upper secondary special school. The study is carried out with qualitative semi-structured interviews with eight guidance counselors, all of whom have mentoring assignment for the special school. LÄS MER

  5. 10. Från en glasklar karriär till ett brokigt CV : En kvalitativ intervjustudie om individers upplevelse av pandemin som en påtvingad brytpunkt i karriären

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Pernilla Stahl; Ingeli Ahnér; [2021]
    Nyckelord :Careership; professional identity; transformative learning; turningpoints; unemployment; job loss; covid-19; Careership; yrkesidentitet; arbetslöshet; transformativt lärande; brytpunkter; uppsägning; covid-19;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how individuals who became involuntary unemployed due to the Covid-19 pandemic experience and handle the situation as unemployed. As a result of the COVID-19 pandemic, demand for products and services in certain industries has drastically reduced and work opportunities have decreased. LÄS MER