Sökning: "Studie- och yrkesvägledare stockholms universitet"

Visar resultat 16 - 20 av 24 uppsatser innehållade orden Studie- och yrkesvägledare stockholms universitet.

  1. 16. Yrkesväxling : En beskrivning av drivkrafterna bakom vändpunktsprocessen hos individer i medelåldern.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Anne-Marie Larsen; Caroline Dahlberg; [2020]
    Nyckelord :Human motivations; professional change; lifelong learning; employability; significant others; self confidence; empowerment.; Drivkrafter; yrkesväxling; livslångt lärande; anställningsbarhet; signifikanta andra; självförtroende; empowerment.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att klargöra bakomliggande yttre och inre drivkrafter i samband med yrkesväxling mitt i livet, vad som bidrar till att våga ta klivet att börja studera, som en del av den personliga utvecklingen. Teoretiska utgångspunkter är följande: Abraham Maslows (1989/1943) behovspyramid, George Herbert Meads (2001/1934) signifikanta andra, Fuchs Ebaughs (1988) teori om vändpunktsprocesser och teorin om Planned Happenstance som Kathleen Mitchell, Al Levin och John Krumboltz (1999) är grundare till. LÄS MER

  2. 17. Livet kan bara förstås bakåt men måste levas framåt : En undersökning om interkulturell vägledning med fokus på migrationsberättelser - ur vägledarnas synvinkel

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Marielle Erdin Persson; [2019]
    Nyckelord :Interkulturell vägledning; kartläggning; vägledning; migration; vägledningsmodeller;

    Sammanfattning : Uppsatsarbetet syftar till en förförståelse för hur studie- och yrkesvägledare arbetar och reflektera kring vägledningssamtal med elever i migration. Ett annat syfte är att lyfta fram elevernas migraionsberättelser som en del i vägledningssamtalet.  .. LÄS MER

  3. 18. “Man kan ju inte vara kunnig innan man fått en chans att lära sig” : En studie om byggbranschens upplevelser av yrkeselevers yrkeskunnande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Iréne Blank; Magdalena Fridén; [2017]
    Nyckelord :Vocational Program; vocational skill; competence; school reform of 2011; guiding counseling; Yrkesprogram; gy11; gymnasiereform; kompetens; studie- och yrkesvägledare; yrkeskunnande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur praktikhandledare inom bygg- och anläggningsprogrammet uppfattar byggelevers yrkeskunnande och om de upplever någon skillnad i yrkeskunnandet mot före gymnasiereformen 2011. Studie- och yrkesvägledare fungerar som en länk mellan eleverna och branscherna där det är viktigt för vägledaren att ha kännedom om branschernas synsätt. LÄS MER

  4. 19. Studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar : En enkätundersökning om studie- och yrkesvägledaren som en stödjande specialistfunktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Wirell; Angélica Reinholdsson; [2017]
    Nyckelord :studie- och yrkesvägledare; styrdokument; implementering; stöd; närbyråkrat; hela skolans ansvar;

    Sammanfattning : Grundskolans styrdokument argumenterar för kontinuerlig vägledning med ett ansvar på hela skolan. Att detta inte fungerar i praktiken är sedan länge konstaterat, och gapet mellan teori och praktik är ett faktum - ett gap vi ville undersöka närmare. LÄS MER

  5. 20. Vägledning i ett digitaliserat samhälle : Studie- och yrkesvägledares uppfattningar om informations- och kommunikationsteknik i vägledning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :David Spak; Nadja Rahunen; [2016]
    Nyckelord :ICT; information and communication technology; career guidance; guidance; IKT; informations- och kommunikationsteknik; studie- och yrkesvägledning; syv; vägledning;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate guidance counsellors’ conceptions and experiences of information and communication technologies (ICT) in career guidance. The study has also investigated if counsellors, after graduation from the Bachelor of Arts in Study and Career Guidance program, consider themselves equipped to meet a digitized society. LÄS MER