Sökning: "Studie-och yrkesvägledning"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden Studie-och yrkesvägledning.

  1. 1. Ungdomars upplevelse av mottagen vägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Oliver Pettersson; Carolina Lopez Guzman; [2023]
    Nyckelord :Career guidance; Youth; Racism; Sense of Coherence SOC ; STF; KASAM.; Studie-och yrkesvägledning; Ungdomar; Rasism; STF; KASAM;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka subjektiva upplevelser av mottagen vägledning hos ungdomar i nian till trean på gymnasiet. Studiens frågeställningar är: Hur upplever ungdomar mottagen vägledning samt hur upplever ungdomar mottagen vägledning ur ett likvärdighetsperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Samtal i nya rum : En kvalitativ studie om studievägledning i nya kreativa miljöer

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Erik Sköld; Sebastian Jangholt; [2022]
    Nyckelord :Kreativ; Kontext; Grund och Gymnasieskola; utomhuspedagogik; miljö;

    Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledning är en ganska ung yrkesroll sedan Frank Parson började pussla ihop människor med jobb i början av 1900-talet. På grund av detta så finns det inte så mycket forskning för att förklara vägledarrollen och alla dess möjligheter och hinder. LÄS MER

  3. 3. “...jag förväntade mig inte att hon skulle ställa frågor” : En kvalitativ studie om hur vuxna individer med utländsk bakgrund upplever samt förstår samtal med studie- och yrkesvägledare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Haleen Alzuhairi; Markéta Novotná; [2022]
    Nyckelord :Understanding; asymmetry; project; guidance; dialog; Förståelse; asymmetri; projekt; vägledning; dialog;

    Sammanfattning : Målet med studien är att identifiera hur människor med utländsk bakgrund förstår syftet med studie och yrkesvägledning samt identifiera de skillnader mellan det som efterfrågas och det som ges ur individens perspektiv. Studiens metod är baserad på sex kvalitativa intervjuer som genererade data. LÄS MER

  4. 4. Nyanlända elevers framtidsval : Studie-och yrkesvägledares syn på vägledning av nyanlända elever under högstadietiden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Xiangming Bi; Stefan Hansson; [2021]
    Nyckelord :kompetens; kulturella skillnader; metod; nyanlända elever; relationer; språksvårigheter; studie-och yrkesvägledare; utvecklingsområden;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om studie- och yrkesvägledares arbete med nyanlända elevers studie- och yrkesvägledning under högstadietiden, med ett särskilt fokus på metoder som används vid vägledningen av denna elevgrupp samt de utvecklingsområden som kan finnas. Våra frågeställningar handlar om de intervjuades erfarenheter av arbete, vilka metoder de använder och vilka utvecklingsområden som kan identifieras när det gäller arbetet med att vägleda denna elevgrupp. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta med tidig vägledning : Studie- och yrkesvägledning för elever i årskurs 1–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Firel Jebrail; Denise Rhawi; [2021]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledare; tidig vägledning; vägledning på grundskola; valkompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en ökad förståelse för hur studie- och yrkesvägledare arbetar med vägledning för elever i årskurs 1–6. Detta har genomfört genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer med åtta studie- och yrkesvgäledare. LÄS MER