Sökning: "Svadling"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Svadling.
1. Arbetsledningsrätt och arbetsskyldighet - vilka ramar finns på den svenska arbetsmarknaden? En undersökning av gällande rätt med teoretisk utgångspunkt i normativa grundmönster.
Magister-uppsats, Umeå universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
2. “Dom går där som något slags erotiskt hot mot ordningen” : Om relationen mellan identitet och avvikande från tvåsamhetsnormen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Det traditionella monogama partnerskapet förändrades under 1900-talet till följd av bland annat individualistiska ideal och en ökad autonomi. Samtidigt har det monogama partnerskapet både juridiska och sociala fördelar i samhället idag. LÄS MER
3. Socialsekreterares syn på barn och ungas delaktighet i barnavårdsutredningar : - En fokusgruppsstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Socialt arbeteSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur socialsekreterare praktiskt arbetar för att möjliggöra barn och ungas delaktighet i barnavårdsutredningar. I denna kvalitativa studie har fokusgruppsintervjuer använts och materialet har analyserats med hjälp av en kvalitativ tematisk nätverksanalys. LÄS MER
4. Compassion Fatigue hos sjuksköterskor : En allmän litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Background: Compassion Fatigue is described as a negative effect of caring and can be difficult to identify without having previous knowledge about the phenomena. Research shows that being exposed to other persons suffering and not being able to take distance from it, increases the risk of developing Compassion Fatigue. LÄS MER
5. Läsförståelseundervisning i grundsärskolan : En studie över lärares uppfattningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och beskriva de uppfattningar några lärare i grundsärskolan årskurs 4-9 har av läsförståelseundervisning för elever med utvecklingsstörning. Studiens teoretiska utgångspunkt och metod är fenomenografi vilken vill beskriva människors olika sätt att förstå fenomen i sin omvärld. LÄS MER