Sökning: "Swedish School organisation"

Visar resultat 1 - 5 av 193 uppsatser innehållade orden Swedish School organisation.

  1. 1. En kunskapsöversikt om elevers skrivutveckling i svenskämnet : i en allt mer digitaliserad skolvärld

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Freja Axelsson; Malin Lundqvist; [2024]
    Nyckelord :Skrivutveckling; digitala verktyg; digital kompetens; digitala lärresurser;

    Sammanfattning : Det digitala har tagit en allt större plats i det svenska samhället och ska även ingå i den undervisning som elever tar del av i svenskämnet. Skrivundervisningen som bedrivs ska erbjuda elever möjlighet att skriva dels digitalt, dels analogt. LÄS MER

  2. 2. "Mina beslut måste göra skillnad för barnen" : Livsberättelser om skolchefers yrkesresor och yrkesidentiteter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Amelie Lundén; Jessica Näsström; [2024]
    Nyckelord :school superintendent; professional identity; life story; narrative theory; skolchef; yrkesidentitet; livsberättelser; narrativ teori;

    Sammanfattning : Rollen som skolchef i Sverige idag innebär ett ansvar för att alla styrdokument förutbildningen följs. Det finns dock inga lagstadgade erfarenhetskrav för skolchefer.Huvudmannen för utbildningsorganisationen bestämmer vilka erfarenheter och kunskapersom skolchefen behöver. LÄS MER

  3. 3. I vilka syften genomför lärare laborationer i biologi? En studie utifrån hel- och halvklasslaborationer i undervisningen

    Master-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för biologi och miljövetenskap

    Författare :Moa Eneroth; [2023-06-12]
    Nyckelord :Laborationer; helklass; halvklass; organisation; biologi;

    Sammanfattning : Labs form part of the curriculum for the biology subject in grades 7 to 9 at upper secondary school and are an important element of biology teaching. The previous research that I have examined in connection with the study shows that teachers carry out laboratories for several different purposes. LÄS MER

  4. 4. Högstadielärares osynliga arbete : och dess påverkan på arbetsmiljön ur ett genusperspektiv

    Master-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Amalia Näsman; Moa Björnehall; [2023]
    Nyckelord :gendered organizations; gender perspective; high school teachers; invisible work; work environment; arbetsmiljö; genusperspektiv; högstadielärare; könade organisationer; osynligt arbete;

    Sammanfattning : Denna uppsats presenterar en kvalitativ studie av fenomenet osynligt arbete bland svenska högstadielärare. Genom att genomföra 13 semistrukturerade intervjuer med manliga och kvinnliga högstadielärare är syftet att undersöka hur fenomenet osynligt arbete ser ut inom svensk högstadieskola. LÄS MER

  5. 5. Breaking the Cycle of Exclusion : Examining Effective Interventions for Second-Generation Immigrant Children in Sweden

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Lucielle Disu; [2023]
    Nyckelord :social exclusion; second-generation; integration; Sweden; interventions;

    Sammanfattning : Second-generation immigrant children in Sweden, especially those of non-European heritage, find themselves entangled in a web of social exclusion. Against the backdrop of escalating disparities between social strata, and a conspicuous failure in the integration of immigrants, the study explores this matter in depth. LÄS MER