Sökning: "Temaarbete ´känslor"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Temaarbete ´känslor.

  1. 1. Kan Tove Jansson skapa mening i undervisningen? : En kvalitativ textanalys kring tre muminböckers möjligheter som didaktiska resurser i tema och identitetsutvecklande arbete.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Carolina Pettersson; Tove Grannäs Brännström; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa textanalys har framträdande teman och motiv i Tove Janssons muminböckeranalyserats kring hur de kan utgöra didaktiska resurser i ett tema och identitetsutvecklande arbete.De muminböcker som analyserats är Småtrollen och den stora översvämningen (1945), Kometen kommer(1968) och Trollkarlens hatt (1948). A.J. LÄS MER

  2. 2. Barnlitteraturens betydelse i förskolan : en kvalitativ studie kring pedagogers syn på böcker i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecka Hänström; [2016]
    Nyckelord :Barnlitteratur; förskola; högläsning; samtal; arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur ett antal pedagoger ser på barnlitteratur i förskolan och hur de arbetar med litteraturen för att nå ett lärande. Studien är av kvalitativ form och fokuserar på informaternas uppfattningar kring arbetet med barnlittertur. Tre förskollärare på tre olika förskolor intervjuades. LÄS MER

  3. 3. Berätta en saga! : en undersökning om pedagogers och barns tal om sagans betydelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Lena Andersson; Charlotte Jubell; [2006]
    Nyckelord :Förskolan; Sagor;

    Sammanfattning : Bakgrund:Berätta en saga! När vi varit på Vfu har barnen bett att man ska läsa för dem. Att det också har en stor del i förskolans vardag har vi märkt under vår utbildning till lärare i förskola/förskoleklass. LÄS MER

  4. 4. Bilden som redskap i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Jangbrand; [2001]
    Nyckelord :Education; bild; bildintegration; skolan; temaarbete; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med examensuppgiften var att, genom litteratur ta reda på vilken syn man haft genom tiderna i skolan vad gäller bildämnet, samt genom intervjuer med lärare ta reda på hur de arbetar med bildämnet i skolan. Frågeformuleringarna som jag använt var: Vilka faktorer har bidragit till det synsätt som vi idag har på bild som ett kommunikativt ämne? Varför är det viktigt att arbeta med bildämnet i skolan? och hur arbetar några lärare på fältet med bildintegration, vad vill de uppnå och varför? Jag har kommit fram till att bildskapandet har både känslomässiga och kognitiva motiv, vilka hjälper barnet att organisera känslor och kunskaper. LÄS MER