Sökning: "To live with dyslexia"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden To live with dyslexia.
1. Exploring the Web Accessibility for people with Dyslexia
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Fem till åtta procent av Sveriges befolkning är diagnostiserade med dyslexi och nästan tjugofem procent har läs- och skrivsvårigheter. Nittiofyra procent av Sveriges befolkning använder internet inom alla områden i vardagen, allt från utbildning och arbete till att läsa nyhetstidningar och söka information i uppslagsverk. LÄS MER
2. "Livet går inte under för att du har dyslexi” – tre berättelser om att erhålla en dyslexidiagnos
Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute to knowledge and understanding of how young people with dyslexia think, feel and act. Another aim is to spread knowledge about how young peoples’ schooling, self-concept, academic self-concept and self-esteem are effected by obtaining a dyslexia diagnosis. LÄS MER
3. Barns uppfattningar om och förståelse kring sin dyslexi : En studie i hur barn upplever sin dyslexidiagnos
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : Abstract This act is about how five children with dyslexia consider and understands their diagnosis. It is also about their self-image, future sights and about how their school life is compared with before they got their diagnosis. The study is implemented autumn 2011 on a medium-sized school in central Sweden. LÄS MER
4. ”Man får uppskattning om man skriver kreativt men inte om man stavar kreativt” : en litteraturstudie om fenomenet dyslexi
Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete - SocialhögskolanSammanfattning : The aim of the study was to study the phenomenon of dyslexia on the basis of a literature study. I did a thorough exposition of what dyslexia is and its history and previous research in the area. LÄS MER
5. Att leva med dyslexi : en kvalitativ studie om skoltid, självkänsla och relationer till andra
Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete - SocialhögskolanSammanfattning : Syftet med denna studie var att få ökad kunskap och förståelse för hur det är att leva med funktionshindret dyslexi/ läs- och skrivsvårigheter och hur funktionshindret präglar personens självkänsla och relationer till andra. Våra problemställningar var följande: Hur påverkas skoltiden av funktionshindret dyslexi? Hur påverkas självkänslan och självbilden av att en individ har funktionshindret dyslexi? Hur påverkas och formas relationer till andra hos individer som har funktionshindret dyslexi? Studiens utformning var av kvalitativ design och grundade sig på djupintervjuer som gjordes enligt en temaindelad intervjuguide. LÄS MER