Sökning: "Att leva med dyslexi"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Att leva med dyslexi.

  1. 1. Tillgänglighet av digitala nyhetskällor för dyslektiker

    M1-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Tomas Zwolinski; [2023]
    Nyckelord :Accessibility; Dyslexia; Information; Internet; Assistive technology; Tillgänglighet; Dyslexi; Information; Internet; Hjälpmedel;

    Sammanfattning : I Sverige finns det ett lagstadgat krav som kräver att offentliga aktörers webbplatser måste uppfylla särskilda krav som rör digital tillgänglighet. Att digitala dagstidningar inte omfattas av lagen, och inte är tvingade till att leva upp till kraven, kan vara en orsak till att flera undersökningar visar på att dyslektiker inte läser dagstidningar på internet i samma utsträckning som befolkningen utan något funktionshinder. LÄS MER

  2. 2. ”Förut ville man gömma sig bland skuggorna men nu är det som att man vill gå ut i solen” : – en livsvärldsundersökning med personer i läs- och skrivsvårigheter

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Nilsson; [2014]
    Nyckelord :Dyslexi; skola; intervjuer; läs- och skrivsvårigheter; fenomenologi; specialskola;

    Sammanfattning : I denna studie genomfördes intervjuer med 11 personer med läs- och/eller skrivsvårigheter i syfte att upptäcka hur deltagarnas inställning till studier har förändrats och hur skolans roll i denna process såg ut. Deltagarnas ålder varierade: den yngsta gick på lågstadiet och den äldsta var i 40 års-åldern. LÄS MER

  3. 3. "... som att springa i en uppförsbacke utan att komma någonstans". Sex unga människors tillbakablick på hur skoltiden påverkat deras liv som dyslektiker

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marie Zeidlitz; Ewa Ögren; [2013-01-14]
    Nyckelord :dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; självkänsla; självförtroende;

    Sammanfattning : Syfte Studiens syfte är att få ta del av sex unga dyslektikers livsberättelser om hur skoltiden har påverkat dem. Frågeställningar • Vilka erfarenheter från skoltiden påverkar självbild och självförtroende hos personer med läs- och skrivsvårigheter? • Vilka konsekvenser har erfarenheterna från skolan fått för dem när det gäller självförtroende och självkänsla? • Vilka likheter respektive skillnader finns det i de sex unga människornas upplevelser av sina svårigheter? • Vilka faktorer finns som påverkar valet att publicera sig eller inte på sociala medier? Forskningsansats och metod Fenomenologiska livsvärldsberättelser har i studien tolkats utifrån ett hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Utan språk är det svårt : Om läs- och skrivsvårigheter och svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Jensen; [2013]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Hur är det att komma ny till ett land där du varken har språket eller känner igen kulturen? För de nyanlända eleverna påbörjas en process vid denna tidpunkt. En process som syftar till att tillägna sig det svenska språket och på samma gång utvecklas i skolans alla ämnen. En svår utmaning kan tyckas. LÄS MER

  5. 5. "Nu vet jag att jag inte är dum", att leva med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ida Boethius; [2011]
    Nyckelord :dyslexi; Läs- och skrivsvårigheter; inkludering; exkludering; identitet; självuppfattning;

    Sammanfattning : Rapporter kring vad skolan ska och bör göra för elever med inlärningssvårigheter finns det många av, hur skolan och pedagoger ska agera för att skolresultaten ska bli så bra som möjligt. Skolinspektionen (2011) har nyligen kommit ut med en kritisk rapport om hur elever negligeras stöd i undervisningen. LÄS MER