Sökning: "Ur och skur"

Visar resultat 26 - 30 av 93 uppsatser innehållade orden Ur och skur.

  1. 26. Hur kan barn må dåligt av att vara ute?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Ask; Hanna Nordberg; [2016]
    Nyckelord :Föreställningar; Förskola; Föräldrars val; I Ur Skur;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att få en djupare förståelse kring vad som ligger till grund för föräldrarnas val av en I Ur & Skur-förskola. Vi undersöker vilka föreställningar och idéer om relationen mellan barn, utveckling och natur som finns hos föräldrarna. LÄS MER

  2. 27. I Ur och Skur-förskola : En skildring av föräldrars erfarenheter och synpunkter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Adelina Sjödin; [2016]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; I Ur och Skur; föräldraperspektiv; föräldrars val; förskola;

    Sammanfattning : Den här undersökningen syftar till att belysa ett föräldraperspektiv, vilket här innebär att skildra föräldrars erfarenheter av och synpunkter på en I Ur och Skur-förskola. Undersökningen vill synliggöra föräldrars olika uppfattningar om varför de valt en I Ur och Skur-förskola men också vad de vill att barnen ska lära sig samt om de ser några negativa aspekter. LÄS MER

  3. 28. Utemiljön för naturvetenskapligt lärande : En studie om förskollärares syn på den fysiska miljön för naturvetenskapligt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Frida Magnusson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; natur; läroplan; I-Ur-och-Skur-Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers arbetssätt kring läroplanens mål om de naturvetenskapliga ämnena, och ifall arbetssättet går att relatera till pedagogernas syn på betydelsen av naturmiljö för barns naturvetenskapliga lärande. För att undersöka detta valde jag att använda intervju som metod. LÄS MER

  4. 29. Språkinlärning i en Ur och Skur praktik : En studie om platsens betydelse för språklärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jessica Svensson; [2016]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; språkinlärning; sociala praktiker; utomhusmiljö; Ur och Skur;

    Sammanfattning : Denna uppsats har till syfte att öka kunskap om mellanrummet mellan platsens betydelse och motorikens inverkan på barns språkinlärning i en Ur och Skur verksamhet. Den valda metoden för att försöka få syn på detta mellanrum har varit observationer med fältanteckningar och ljudinspelningar. LÄS MER

  5. 30. NO-undervisning i olika lärandemiljöer : En jämförande studie med F-3 lärare från kommunal respektive Ur och Skur-regi

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Cecilia Ekberg; [2016]
    Nyckelord :science education; public schools; I Ur och Skur schools; outdoor didactic; NO-undervisning; kommunal regi; I Ur och Skur regi; utomhusdidaktik;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to examine how teachers in grades F-3, in public schools and I Ur och Skur schools interpret the curriculum text regarding range of animals and plants in the environment in science instruction, and how they describe their work with this. The study will also study if the work in the field of animals and plants in the local environment differs between these types of school. LÄS MER