Sökning: "Uses and gratification theory"

Visar resultat 16 - 20 av 74 uppsatser innehållade orden Uses and gratification theory.

  1. 16. Bakom den perfekta bilden : En kvalitativ studie om hur manliga gymnasieelever i Sverige förhåller sig till kroppsideal genom användningen av sociala medier

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Alva Waldenström Timén; Julia Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Body ideal; social media; young men; impact;

    Sammanfattning : In todays society, social media is a large part of everyday life. Studies in Sweden show that young people consume a large amount of the total use of social media. They highlight that young women feel anxiety and stress about their own body image, it also shows that there is a lack of research on how young men perceive their bodies in Sweden. LÄS MER

  2. 17. "Man kan ju ha kontakt med vem som helst i helavärlden, det är det fantastiska med socialamedier som gör att övervakning inte känns så allvarligt." : En kvalitativ undersökning av mediaövervakningens påverkan på äldre och yngre generationer på sociala medier

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jessica Wenngren; [2023]
    Nyckelord :Surveillance capitalism; media use; generational perspectives; integrity; uses and gratification; Övervaknings-kapitalism; mediaanvändning; generationella perspektiv; integritet; användar-teorin;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker media-övervakningens påverkan på äldre och yngre generationer på sociala medier genom en kvalitativ undersökning. Studien syftar till att avslöja generationsskillnader i medvetenhet och beteende när det gäller mediaövervakning. LÄS MER

  3. 18. HEJ GOOGLE! VILKEN ROLL HAR FÖRVÄNTNINGAR FÖR SYNEN PÅ INFLUENCER MARKETING PÅ TIKTOK?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Rebecca Elinder; Melina Kälström; [2022-08-01]
    Nyckelord :TikTok; förväntningar; influencer marketing; sociala medier; reklam; genus;

    Sammanfattning : Commissioned by JMG, Gothenburg University, this study has taken on the significance and acceptance of advertising. In today’s society everything is based around the internet and social media platforms. LÄS MER

  4. 19. BeReal är verkliga livet, och det här livet är utan filter : En kvalitativ studie om unga kvinnors framställning och upplevelser på BeReal jämfört på andra sociala medier, såsom Instagram och Snapchat

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Jaycel Vi Aruta; Amanda Granberg; [2022]
    Nyckelord :BeReal; sociala medier; funktioner; BeReal begränsningar; normer; framställning; social jämförelse.;

    Sammanfattning : Showing a dream life on social media where everything must be nice, glamorous, and perfect has become the norm. The problem with this is that it creates pressure to show a fun and eventful life, which have shown that it can lead to comparisons. In 2020, the new app BeReal was launched whose basic idea is to break this norm. LÄS MER

  5. 20. "Old-School" is now too cool! : Exploring motivations for attending a LAN from a U&G perspective

    Magister-uppsats, Jönköping University/Internationella Handelshögskolan

    Författare :Kamelia Bankova; Amelia Nablsi; [2022]
    Nyckelord :Esports; Video Games; Gamers; LAN; Uses and Gratification Theory; UGT;

    Sammanfattning : Background: LANs are popular due to the unique social features where gamers share the samepassion, meet, and compete with like-minded gamers. Further, a LAN forms new and unexploredfeelings and impressions for gamers; therefore, it should be further explored. LÄS MER