Sökning: "Utomhuspedagogik geografi"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Utomhuspedagogik geografi.

  1. 1. ”Utomhus kan du variera det där faktabankandet med sinnliga och emotionella upplevelser på ett helt annat sätt” : En kvalitativ studie där lärare i geografi berättar om sina tankar och upplevelser kring geografiundervisning i utemiljö

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Marie Hedell; [2021]
    Nyckelord :undervisning; utemiljö; utomhuspedagogik; geografi; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att ge röst för hur lärare i geografi som implementerar utemiljön i sin undervisning använder den, samt fånga deras tankar och upplevelser kring undervisning i utemiljö. Studien utgår från en relativt stor mängd litteratur och artiklar av ett antal författare inom det valda ämnesområdet. LÄS MER

  2. 2. Utomhuspedagogik inom de samhällsorienterade ämnena : Grundskolelärares tolkning och användning av utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Simon Fröding; [2017]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; samhällsorienterade ämnena; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att undersöka hur utomhuspedagogiken kan användas inom de samhällsorienterade ämnena samt hur grundskolelärare ser på begreppet utomhuspedagogik.I skolans läroplan Lgr11 finns inte begreppet utomhuspedagogik med och en undervisning i utomhusmiljöer nämns endast på ett ställe inom kursplanerna för de samhällsorienterade ämnena. LÄS MER

  3. 3. Landskapet som lärmiljö : -en studie om hur pedagoger nyttjar Kalmars närområde för fältstudier i geografiämnet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Maria Stroka; [2017]
    Nyckelord :Geografi; utomhuspedagogik; undervisning; fältstudier; närområde; torg; järnväg; Kalmar;

    Sammanfattning : I Skolverkets läroplan (2011) för ämnet geografi nämns det att fältstudier och exkursioner ska integreras i geografiundervisning på gymnasiet och i grundskolans senare år årskurs 7-9. Geografi är ett skolämne som är relativt nytt i sin nuvarande form och har under en period varit uppdelad inom naturkunskaps- och samhällskunskapsämnena i skolan. LÄS MER

  4. 4. Vad kan vi göra utanför klassrummet? : En kvalitativ studie om didaktiska möjligheter med utomhuspedagogik inom de samhällsorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Simon Fröding; [2017]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; samhällsorienterande ämnen; erfarenheter; didaktiska möjligheter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka didaktiska möjligheter som utomhuspedagogiken kan erbjuda undervisningen inom de samhällsorienterande ämnena. Den metod som använts för att göra detta är kvalitativa intervjuer. Dessa har genomförts med verksamma lärare i årskurs 4-6. LÄS MER

  5. 5. Fornuddens Marina Skola

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Oscar Wilner; [2016]
    Nyckelord :Primary school; organic; Grundskola; Tyresö; Fornudden; utomhuspedagogik; ekologi;

    Sammanfattning : När vi fick det här projektet så började jag med att reflektera över och formulera vad jag tycker kan förbättras i dagens skolform. Jag kom fram till att det största problemet idag är de försämrade resultat som man kan se hos eleverna. LÄS MER