Sökning: "Utomhuspedagogik litteraturstudie"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden Utomhuspedagogik litteraturstudie.

  1. 1. Utomhuspedagogik i matematikundervisningen : Matematik i naturen: att berika matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mirlinda Balaj Gubetini; Stina Nilsson; Vesa Zeqiraj; [2024]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; matematikundervisning; utomhusundervisning; utomhuslärande; undervisningsformer.;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie syftar till att utforska och sammanställa den aktuella forskningen som belyser utomhuspedagogikens betydelse för elevers lärande i matematik. Detta genom att undersöka påverkan av utomhuspedagogik på elevernas prestationer samt vad utomhuspedagogik har för effekter på elevers utveckling i ämnet matematik. LÄS MER

  2. 2. En kunskapsöversikt om hur utomhuspedagogik inom matematik kan bidra till ökad motivation hos elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sara Karlsson; Ellen Rickardsson; [2024]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; matematik; pedagogik; motivation; inomhuspedagogik; STEM; STEAM;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt handlar om utomhuspedagogik och dess påverkan på elevernas motivation inom skolan. Utomhuspedagogiken har ökat under det senaste decenniet men många lärare använder sig inte av denna undervisningsmetod. LÄS MER

  3. 3. Lära genom upplevelser i naturen : En litteraturstudie över forskningen om utomhuspedagogik i naturvetenskapliga ämnen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emil Zadera; Felicia Ahlefeldt-Laurvig; [2023]
    Nyckelord :outdoor education; science; upper secondary school; literature study; utomhuspedagogik; naturvetenskapliga ämnen; gymnasiet; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Outdoor education is a common practice in the lower ages of compulsory school, and research shows great benefits of teaching outdoors, both for students' knowledge and their retention of knowledge. In the science curriculum for upper secondary school, there is little to no connection to education in the outdoors, and furthermore teachers experience many barriers to implementing outdoor education. LÄS MER

  4. 4. Hur attityder till friluftsliv påverkas av faktorerna skärmtid ochmotivation : En systematisk litteraturstudie som undersöker relationen mellan skärmtid, motivationoch friluftsliv utifrån en svensk kontext

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Ella Hedborg; Lisa Fager; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Friluftsliv har ett flertal positiva effekter på den fysiska, psykiska såväl som sociala hälsan.Samtidigt kan vi se ett ökat stillasittande beteende bland barn och unga i Sverige där friluftslivfår en allt mindre plats, vilket påverkar hälsan negativt. LÄS MER

  5. 5. Låt naturen bilda eleverna. En litteraturstudie om utomhusundervisning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Instiutionen för biologi och miljövetenskap

    Författare :Sofia Fransson; Alma Bielsten; [2022-12-14]
    Nyckelord :Plant blindness; utomhuspedagogik; biologiundervisning; botanik; faktakunskap; didaktik;

    Sammanfattning : The aim of this literature review is to investigate if it is possible to improve students’ knowledge of plants through outdoor education in high school biology. If so, how should such education be implemented? Through database searches, articles were sorted out and compiled into a table. LÄS MER