Sökning: "faktakunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade ordet faktakunskap.

  1. 1. Kunskapsöverföringsmetoder inom järnvägsprojektering : En fallstudie av en arkitektur- och teknikkonsultkoncern

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Josefine Olsson; Björn Edlund; [2023]
    Nyckelord :Kunskap; kunskapsöverföring; kompetensbrist; järnvägsbranschen; explicit kunskap; tyst kunskap; kunskapsöverföringens viskositet; kunskapsöverföringens hastighet; kunskapshantering; socialt kapital; SECI-modellen; organisatoriskt lärande;

    Sammanfattning : Den samhällsviktiga järnvägsbranschens prognostiserade och upplevda brist på kompetens och behovet att förnya kompetensen kan komma att påverka framtida underhåll, funktion och kvalité på järnvägen. Om åtgärder inte vidtas kan det påverka infrastrukturen samt Sveriges långsiktiga tillväxt och konkurrenskraft. LÄS MER

  2. 2. Blicken på barnet - blicken på pedagogen : En essäistisk undersökning av blickars betydelse i förskolan

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Anna Teern; [2023]
    Nyckelord :glances; Hannah Arendt; Maurice Merleau-Ponty; acting; body; cold gaze; soft gaze; techne; phronesis; preschool; younger children; practical knowledge; blickar; Hannah Arendt; Maurice Merleau-Ponty; handlande; kropp; kall blick; mjuk blick; techne; fronecis; förskola; yngre barn; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : I denna essä undersöker jag blickarnas betydelse i förskolan i relation till de yngsta barnen. För att få en kontrast som förtydligar och tillför mer komplexitet får mitt umgänge med hästar och ridning vara med. I min undersökning av blickarna utgår jag från en glidande skala mellan en varm mjuk blick och en kall hård blick. LÄS MER

  3. 3. Pedagogiskt drama somarbetsmetod : En intervjustudie om fyra lärares uppfattning avpedagogiskt drama i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :emelie karlsson; [2023]
    Nyckelord :Pedagogiskt drama; grundskola; undervisning; estetiska uttrycksformer;

    Sammanfattning : Denna studie belyser fyra lärares uppfattning om pedagogiskt drama somundervisningsmetod. Syftet är att genom intervjuer av fyra lärare i grundskolanundersöka hur dessa lärare menar att de använder sig av drama i sinundervisning, samt vilka förmågor och kunskaper som kan utvecklas genomdet arbetssättet. LÄS MER

  4. 4. Låt naturen bilda eleverna. En litteraturstudie om utomhusundervisning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Instiutionen för biologi och miljövetenskap

    Författare :Sofia Fransson; Alma Bielsten; [2022-12-14]
    Nyckelord :Plant blindness; utomhuspedagogik; biologiundervisning; botanik; faktakunskap; didaktik;

    Sammanfattning : The aim of this literature review is to investigate if it is possible to improve students’ knowledge of plants through outdoor education in high school biology. If so, how should such education be implemented? Through database searches, articles were sorted out and compiled into a table. LÄS MER

  5. 5. SPELAR DET NÅGON ROLL HUR RECEPTET ÄR UTFORMAT I HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAPSUNDERVISNINGEN? : En kvalitativ intervjustudie hur elever i årskurs nio resonerar kring olika typer av recept i hem- och konsumentkunskapsundervisningen.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Yvonne Johansson; Helene Svanström; [2022]
    Nyckelord :Recept; Hem- och konsumentkunskap;

    Sammanfattning : Abstract Background Home economics is a compulsory subject in compulsory school Recipes areused in the teatching of Home economics and based on its syllabus, students makecomparisons and calculations of quantities when cooking and baking and create their ownrecipes. Previous research has shown that students need to have factual knowledge and familiarity in their subject language, but also mathematical prior knowledge to be able touse recepies practically and theoretically. LÄS MER