Sökning: "VG betyg"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden VG betyg.

  1. 11. VG+, det är ju det värsta dom vet : Tolkningar av argument i diskussionen om betyg

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Lisa Nordkvist; [2008]
    Nyckelord :Betyg; Bedömning; Betygsdebatten; Fokusgrupp; Hermeneutik;

    Sammanfattning : Studien bygger på en gruppdiskussion mellan tre lärare och en samtalsledare om betyg och artiklar om betyg och bedömning. Syftet var att tolka och förstå olika idéer och åsikter om betyg. Det empiriska materialet analyserades och tolkades komparativt. LÄS MER

  2. 12. G, VG eller MVG - En tolkningsfråga? : En studie i hur lärare tolkar och kommunicerar mål och betygskriterier

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Lotta Moréus; [2008]
    Nyckelord :betygssättning; bedömning; kunskapssyn; betygskriterier;

    Sammanfattning : Abstract: I vårt nuvarande betygssystem skall elever bedömas och betygsättas efter vilken kunskap de har uppnått, till skillnad från tidigare betygssystem där eleverna bedömdes och betygsattes i jämförelse med varandra. Flera forskare ser i undersökningar att lärare har svårigheter med att förstå och tillämpa det ”nya” betygssystemet, och Skolverket skriver i en rapport från 2007 att skolors olika tolkningar av mål och betygskriterier leder till en olikvärdig betygsättning, vilket får stora konsekvenser för ungdomars rättssäkerhet och framtida livschanser. LÄS MER

  3. 13. Ännu ej Godkänt!

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jan-Erik Einarsson; [2007]
    Nyckelord :betyg; implementering; rättssäkerhet; demokrati; skolinspektion; Political and administrative sciences; Statsvetenskap; förvaltningskunskap; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Sedan 1998 tillämpar den svenska grundskolan ett nytt betygsystem som ska vara mål- och resultatrelaterat. Elever med samma kunskaper ska få samma betyg i hela landet. Mål och betygskriterier är fastställda. Lärare, elever och alla andra kan alltså känna till vad som krävs för de olika betygsstegen: G, VG och MVG. LÄS MER

  4. 14. ”Jobbar ni verkligen så här?” – en studie om gymnasielärares uppfattning och användning av betyg i kursen samhällskunskap A

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Daniel Stjernquist; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att studera vilka kunskapsskillnader lärare fokuserar för betygen godkänd (G), väl godkänd (VG) och mycket väl godkänd (MVG) i kursen samhällskunskap A. Följande tre frågeställningar formulerades för att uppnå syftet: Vad anser lärarna att eleverna skall lära sig i kursen samhällskunskap A? Vad anser lärarna krävs för betygen G, VG och MVG i kursen samhällskunskap A? Vilka betygsunderlag används och hur är de utformade? Metoder som använts är intervjuer samt textanalys. LÄS MER

  5. 15. Bråkräkning - brister och möjligheter : En studie om gymnasieelevers eventuella brister i bråkräkning ur ett röda-tråden-perspektiv

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Karin Fredriksson; Inga-Lill Ericsson; [2006]
    Nyckelord :bråkräkning; bråkbegrepp; matematik; baskunskaper; färdigheter; långsiktigt perspektiv;

    Sammanfattning : En anledning till att många elever upplever bråkräkning som svårt kan vara att räkning med tal i bråkform inte förekommer i vardagslivet lika ofta som förr. Syftet med denna studie var att undersöka om det fanns några eventuella brister hos elever, som går första året på gymnasiet, när de räknade med tal i bråkform. LÄS MER