Sökning: "VG betyg"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden VG betyg.

  1. 6. Slår motivation klass? : en kvantitativ studie om hur icke-kognitiva faktorer samvarierar med betyget i Idrott och hälsa.

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Ted Bruzelius; Fredrik von Tell; [2011]
    Nyckelord :Påverkansfaktorer; Betyg; Idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att utifrån ett interaktionistiskt perspektiv statistiskt testa tidigare studiers undersökta icke-kognitiva faktorer som eventuellt kan samvariera med betyget i ämnet Idrott och hälsa. I hur hög grad korrelerar de icke-kognitiva faktorerna med betyg i ämnet Idrott och hälsa? Hur ser eventuella skillnader ut mellan betygsgrupperna sett till elevernas skattning av de icke-kognitiva faktorerna?   Metod: Vi har i vår studie använt oss av en kvantitativ metod för att få en övergripande bild av vårt undersökningsområde samt för att kunna testa vårt resultat statistiskt. LÄS MER

  2. 7. Betygskriterier: tidigt född och fysiskt aktiv : betydelsen av relativ ålder och fysisk aktivitet på fritiden för betyget i idrott och hälsa hos gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Daniel Sjörs; [2011]
    Nyckelord :relativ ålder; fysisk aktivitet på fritiden; betyg; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet var att undersöka om det kvarstår någon relativ ålderseffekt mellan elever i årskurs 3 på gymnasiet i ämnet idrott och hälsa, samt att söka ett samband och se om idrottsaktiviteter på fritiden har någon inverkan. Frågeställningar: Hur ser eventuella skillnader ut mellan elevers betyg i idrott och hälsa beroende av vilken tid på året de är födda? Hur ser eventuella skillnader ut mellan elevers betyg i idrott och hälsa beroende av idrottsaktivitet på fritiden? Finns det något samband mellan elevernas födelsetid på året, idrottsaktivitet på fritiden och betyg i idrott och hälsa? Metod En kvantitativ enkätundersökning genomfördes på tre gymnasieskolor i stockholmsområdet (innerstad, förort och ytterstad) med 109 elever i årskurs 3. LÄS MER

  3. 8. Hur många poäng måste jag ha för att få VG? : en samstämmighetsanalys av betygskriterier och skriftliga prov i organisk kemi, kemi b

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiska institutionen

    Författare :Joakim Bodén; Anders Hofverberg; [2010]
    Nyckelord :samstämmighet; betyg; betygskriterier; styrdokument; kemi; blooms reviderade taxonomi;

    Sammanfattning : I skolan använder sig lärare av skriftliga prov som ett av underlagen vid betygssättning, men det finns dåliga och bra prov. Ett bra prov utvärderar det som avses. LÄS MER

  4. 9. Matematiklärares användning av kursplanens betygskriterier i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för matematik och matematisk statistik

    Författare :Ivan Schander; [2009]
    Nyckelord :betygskriterier; grundskollärare; matematik; bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka matematiklärares användning av betygskriterierna och hur denna användning påverkar betygsättningen vid ett VG- eller MVG-betyg. Syftet var även att undersöka om lärarna upplevde att de ville ha eller behövde hjälp med att använda sig av kriterierna och hur de önskar att detta skulle gå till. LÄS MER

  5. 10. Att sträva mot målen - En studie om fyra idrottslärares tankar kring bedömning och betygsättning i Idrott och Hälsa

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Malin Karlsson; Caroline Persson; ; [2008]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Bedömning; Betyg;

    Sammanfattning : Syfte och FrågeställningarDet övergripande syftet med vårt arbete var att beskriva vad två grundskolor använder för bedömningsunderlagvid betygssättning i idrott och hälsa. Vi valde att vända oss till fyra idrottslärare. Huvudfokus i arbetet var dessalärare. LÄS MER