Sökning: "Verktyg kvalitet förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden Verktyg kvalitet förskola.

  1. 1. Mångfacetterad tillämpning av bild i språkutvecklande undervisning : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med bild i språkutvecklande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Camio Wright; Emine Savas; [2023]
    Nyckelord :Bild; språkutveckling; förskola; kindergarten; estetik; sociokulturellt perspektiv; mediering; artefakter; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under förskollärarutbildningen har intresset för det estetiska ämnet bild och språkutveckling vuxit fram. Anledningen till intresset är utifrån egna tankar hur de två ämnesområden skulle kunna kombineras för att stärka och stötta barns språkutveckling i förskolan. LÄS MER

  2. 2. "Det ska väl vara digitalt och det ligger i tiden" : en intervjustudie om pedagogers uppfattningar om InfoMentor som digitalt verktyg för dokumentation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Catarina Fornstedt; Gulnara Izergina; [2023]
    Nyckelord :digital kompetens; digitala verktyg; digitalisering; dokumentation; förskola; pedagoger;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks pedagogers olika uppfattningar om dokumentation i digital form i förskolan. Den frågeställning som studien avser att besvara är vilka uppfattningar pedagoger har om InfoMentor som digitalt verktyg för dokumentation. I studien har nio intervjuer genomförts med pedagoger i förskolor i två olika kommuner. LÄS MER

  3. 3. Utomhuspedagogik- : En studie om förskolans lärmiljöer vid utevistelse

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Corina Stringfors Altamirano; Karina Liedberg; [2023]
    Nyckelord :Outdoorlearning; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudiens syfte är att beskriva och analysera hur utomhuspedagogik påverkar förskolans lärmiljöer samt hur barn berörs av att vistas i en naturmiljö. Det diskuteras    också vad pedagoger gör samt de prioriteringar som blir en följd av att möjliggöra en inkluderande verksamhet och undervisning som passar alla barn. LÄS MER

  4. 4. Användningen av BIM-verktyg och Lean-principer för optimerade tidsplaner i byggprojekt : En fallstudie av implementering

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Yazeed Alkhatib; Mohammad Alshammaa; [2023]
    Nyckelord :Critical Path Method CPM ; Line Of Balance LOB ; Vico Office; Building Information Modeling BIM ; Lean principles.;

    Sammanfattning : Inom byggbranschen är förseningar i byggprojekts leveranser vanligt förekommande och utgör ett utmanande problem. För att övervinna detta problem krävs en utvecklad och noggranna tidsplaner som följs av alla berörda parter. LÄS MER

  5. 5. Förskolans systematiska kvalitetsarbete : En process mellan individ och kontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Beatrice Oxskär; Linnéa Tegenfeldt; [2022]
    Nyckelord :Förskollärares upplevelser; Kompetens; Kvalitet; Ramfaktorer; SKA.;

    Sammanfattning : Det systematiska kvalitetsarbetet (SKA) är förskolans kvalitetssäkring som är till för att kontrollera kvalitet samt identifiera utvecklingsområden. Dock upplevs arbetet komplicerat då det finns tolkningsutrymme för hur arbetet ska bedrivas. LÄS MER