Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”…om jag har en samhörighet runt det här bordet så kan jag känna mig inkluderad.” : Två särskilda undervisningsgruppers arbete med integrering och inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Elizabeth Landström; Anna Pohjanen; [2023]
    Nyckelord :inkludering; integrering; särskilt stöd; särskild undervisningsgrupp;

    Sammanfattning : Elever ska undervisas i ordinarie undervisningsgrupp så långt det är möjligt men kan som särskilt stöd bli placerade i särskild undervisningsgrupp för att få sina behov tillgodosedda enligt skollagen (SFS 2010:800, 3:e kap. 11§). LÄS MER

  2. 2. Mikrofonmarshmallows och andra musikaliska meningserbjudanden : Skogen som plats för ljud- och musikupplevelser i förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karin Norinder; [2023]
    Nyckelord :Forest; musical affordances; affordance; musicking; preschool; outdoor education.; Skog; musikaliska meningserbjudanden; affordance; musicking; förskola; utomhuspedagogik.;

    Sammanfattning : Den fysiska miljön har betydelse för barns meningsskapande, och en plats där meningsskapande sker i förskolan är skogen. Intresset för att bedriva förskoleverksamhet i skogen har ökat de senaste decennierna. LÄS MER

  3. 3. Betygen och motivationen : En kvalitativ studie för att synliggöra elevers upplevelser om hur betyg påverkar deras motivation

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Max Ljungblom; [2022]
    Nyckelord :Betyg; motivation.;

    Sammanfattning : Betyg och betygens syfte är föremål för en ständig debatt. Enligt vetenskapsrådet så har betyg tre syften: att fungera som urval för högre studier, att ge en bild av en elevs kunskap och att främja motivation. Den här studien fokuserade på det tredje syftet: att främja motivation. LÄS MER

  4. 4. "Det är ingen rak sträcka att vandra precis" : En intervjustudie med speciallärare, specialpedagog och lärare om deras arbete med ordavkodning hos äldre elever, framgångar och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Britt Andersson; Hanna Göthlin; [2022]
    Nyckelord :avkodningssvårigheter; lärares arbete - elevers läsflyt; sociokulturell teori; specialpedagogiska perspektiv; äldre grundskoleelever;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur speciallärare, specialpedagog och lärare beskriver att de arbetar med elever från årskurs 5 till årskurs 9 för att främja elevernas läsfärdigheter. I studien intervjuades fyra speciallärare, en specialpedagog och fem lärare om sitt arbete med äldre grundskoleelever som har svag ordavkodning. LÄS MER

  5. 5. Managing a digital transformation : A case study of digitizing functional operations in a sociotechnical system

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Erik Flodmark; Carl Sävendahl; [2021]
    Nyckelord :Digitalization; digital transformation; cognitive systems engineering; cognitive work analysis; work domain analysis; clinical studies; healthcare; sociotechnical system; contract management; Digitalisering; digital transformation; cognitive systems engineering; cognitive work analysis; work domain analysis; kliniska studier; hälso- och sjukvård; sociotekniska system; kontraktadministration;

    Sammanfattning : Sweden has the ambition to be the world leading country leveraging the opportunities of digitalization in the healthcare sector. In parallel, the Swedish Research Council highlights that conducting more clinical studies is essential to improve the healthcare. LÄS MER