Sökning: "Vikten av läsning"

Visar resultat 11 - 15 av 204 uppsatser innehållade orden Vikten av läsning.

  1. 11. Gemensam läsning av skönlitteratur i undervisningen : En intervjustudie om hur lärare väljer ut och arbetar med skönlitterära böcker på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Klara Eriksson; Lisa Härder; Emilia Jönsson; [2023]
    Nyckelord :Fictional literature; 9-12 years; shared reading; teaching methods; book selection; Skönlitteratur; 9–12 år; gemensam läsning; arbetssätt; bokval;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur verksamma mellanstadielärare väljer ut och arbetar med skönlitterära böcker vid gemensam läsning, samt vilka möjligheter och utmaningar lärarna upplever kring detta. Det insamlade materialet består av sex semistrukturerade intervjuer med behöriga och erfarna svensklärare. LÄS MER

  2. 12. Intensiv och systematisk läsintervention vid svenska för invandrare (SFI) : En interventionsstudie med Wendick-modellen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linn Björnflo; [2023]
    Nyckelord :Avkodning; Interventionsstudie; Intensivläsning; Läslistor; Läsutveckling; Sight word reading; Single-subject design; Svenska för invandrare SFI ; The Simple View of Reading; Upprepad läsning; Wendick-modellen;

    Sammanfattning : Språket är den viktigaste faktorn för integration och nyligen har kraven på kunskaper i svenska skärpts. För att fungera fullt ut i det svenska samhället krävs en läsförmåga i nivå med årskurs 6, men en tidigare undersökning visar att majoriteten av vuxna invandrare efter avslutad SFI-utbildning endast har en läsförmåga i nivå med årskurs 3-5. LÄS MER

  3. 13. Högläsning i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare främjar barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mia Johansson; Anita Hasani; [2023]
    Nyckelord :Literacy; Förskola; Språkutveckling; Högläsning; Förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärarebeskriver sitt arbete med högläsning för att främja barnsspråkutveckling i förskolan. Valet av ämne har grundats avobservationer vid övningsförskolor när högläsning skett. LÄS MER

  4. 14. Digitala spel i engelskundervisningen : en kunskapsöversikt om effekter, utmaningar och framtida perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frans Hollender; Ahmed Abed; [2023]
    Nyckelord :Digitalt spelbaserat lärande; engelska; second language; young English language learners;

    Sammanfattning : Skolor i Sverige har genom åren undergått betydande förändringar på grund av den ökande användningen av digitala verktyg. Läroplanen betonar idag vikten av digital kompetens som en nödvändig och jämlik resurs för alla elever. LÄS MER

  5. 15. “Det är ju det man önskar alla barn, att få uppleva, att vara någon annanstans” : En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs 2 planerar och tillämpar enskild läsning i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emma Bromér; [2023]
    Nyckelord :Independent reading; primary school; grade 2; reading development; teachers perspective; Enskild läsning; lågstadiet; årskurs 2; läsutveckling; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : För att ge alla elever möjlighet att läsa enskilt är det av stor vikt att den enskilda läsningen är ett inplanerat moment i undervisningen. Genom enskild läsning får eleverna möjlighet att utveckla sin läsförmåga, vilket bland annat innebär utveckling av avkodning, läsförståelse och läsflyt. LÄS MER