Sökning: "Vikten av läsning"

Visar resultat 6 - 10 av 204 uppsatser innehållade orden Vikten av läsning.

  1. 6. En undersökning av den språkutvecklande lärmiljöni grundskolans årskurs 2 ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Johansson; [2023]
    Nyckelord :Avkodning; lärmiljö; läsförståelse; tidiga insatser; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Johansson, Malin (2023). En undersökning av den språkutvecklande lärmiljön i grundskolans årskurs 2 ur ett specialpedagogiskt perspektiv Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 7. "För det är ju helt magiskt med bilderböcker..." : En kvalitativ studie om hur förskollärare tillämpar bilderböcker för att främja barns språkutveckling i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linnéa Hermann Hallin; Sara Johansson; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; Bilderböcker; Språkutveckling; Högläsning; Läsmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver att de tillämpar bilderböcker för att främja barns språkutveckling i förskolan. Frågeställningarna som har besvarats är: Hur beskriver förskollärarna att de arbetar med barns språkutveckling med stöd av bilderböcker? Hur beskriver förskollärarna att undervisning genom bilderböcker kan främja barns språkutveckling? Genom en kvalitativ metod med två samtal i fokusgrupper har studien genomförts. LÄS MER

  3. 8. Att skapa läsmotivation hos elever : En litteraturstudie om läsmotivation hos elever i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elin Amilon Rogerstam; Clara Kårelind; [2023]
    Nyckelord :Läsmotivation; läsning; läslust; läsintresse; läsfrämjande; läsundervisning; läsförståelse; grundskola;

    Sammanfattning : Under ett antal år tillbaka har läsmotivationen, och läsförståelsen, bland svenska barn och ungdomar sjunkit drastiskt. En god läsförmåga där bland annat läsförståelse ingår kräver att eleverna känner läsmotivation och läser, vilket understryker vikten av läsmotivation. LÄS MER

  4. 9. Främjande av läslust i undervisningen ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Kevin Iman; My Saurow; [2023]
    Nyckelord :Läslust; läsmotivation; läsfrämjande arbete; inre och yttre motivation;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur lärare arbetar med läsning i klassrummet samt vilka faktorer lärare anser är betydelsefulla för att främja läslust i undervisningen. I inledningen av arbetet beskrivs läsningens betydelse i skolan samt de bakomliggande orsakerna till varför vi har valt att undersöka ämnet. LÄS MER

  5. 10. Explicit undervisning i läsförståelsestrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Evelina Palmkvist; Veronica Pedersen; [2023]
    Nyckelord :explicit undervisning; grundskolan; kvantitativ metod; lågstadiet; läsförståelse; läsförståelsestrategier;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat på vikten av att arbeta med explicit undervisning iläsförståelsestrategier för att utveckla elevers läsförståelse. Samtidigt som forskning pekat pådet positiva i detta arbetssätt har den uppmärksammat hur denna form av undervisning oftabortprioriteras. LÄS MER