Sökning: "Vokal improvisation"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Vokal improvisation.

  1. 1. ''Hearing the changes'' : En övningsmetod för att utveckla vokal jazzimprovisation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Nataşa Baykal; [2020]
    Nyckelord :improvisation; övningsmetodik; sång; övning; gehör; jazz;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att utveckla min förmåga inom jazzimprovisation med hjälp av ett valt övningsschema och genom att pröva en sångmetod (Weir, 2001) där förmågan att höra tonartsförändringar tränats. Övningsperioden varade i fyra veckor, med totalt 20 övningspass. LÄS MER

  2. 2. Vokal improvisation : En studie i att sjunga med och mot harmoniken

    Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för jazz

    Författare :Lovisa Jennervall; [2020]
    Nyckelord :Vokal improvisation;

    Sammanfattning : In this bachelor thesis, I explored vocal improvisation and the terms “out playing” and “in playing”. My ambition was to find new ways of exploring and developing my approach to improvisation, depending on the difficulty of the harmony. I presented a few methods that I have found useful in this process. LÄS MER

  3. 3. Från viskningar till rop : en studie av fem kvinnliga Jazz i Sverige-röster

    Master-uppsats, Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Viveka Hellström; [2012]
    Nyckelord :interpretation; jazzensemble; jazzsinging; voice; vocal technique; vocal pedagogy; vocal tuition; interpretation; jazzensemble; jazzsång; röst; sångteknik; sångpedagogik; sångundervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att öka förståelsen för röstliga uttryck i jazzmusik, med fokus på hur samspelet mellan ord och musik verkar i skivinspelningar med utvalda sångerskor. Utifrån en hermeneutisk ansats har fem skivinspelningar med fem svenska kvinnliga jazzsångerskor, samtliga utsedda till Jazz i Sverige-artister, beskrivits och tolkats ur ett vokalpedagogiskt perspektiv. LÄS MER