Sökning: "vocal pedagogy"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden vocal pedagogy.

  1. 1. Medhörningens inverkan på produktionsvärdet inom livescenen : en studie kring medhörningens inverkan på vokalisters konstnärliga utrymme vid scenframträdanden

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Erika Iljero-Winnberg; [2023]
    Nyckelord :Livescen; Hörbarhet; Lombardeffekten; Ljudkvot; Interfoliering; LTAS; Salience; Medhörning; Lyssning; In-ear; Scenmonitor; Monitortekniker; Ljudtekniker; Vokalist; Sångare; Sångerska; CCM; Ickeklassisk; Riktningskaraktäristik; Kommunikation; Produktionsvärd;

    Sammanfattning : One important aspect of stage performance for non-classical singers is stage monitoring. Amplified instruments along with drums often compete in frequency and sound level which affects the audibility on stage, both in detail and as a whole. LÄS MER

  2. 2. Sångens effekt på stamning: En kvalitativ studie om sången som redskap till bättre talflyt och större självförtroende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Adam Kristiansson Lindgren; [2021]
    Nyckelord :Avslappning; Avspänning; Musikpedagogik; Musikundervisning; Självbild; Självförtroende; Sångpedagogik; Utbildningsvetenskap Educational Science; Music Education; Relaxation; Self confidence; Self image; Singing Pedagogy; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Because I have stuttered for the most part of my life, I want to find out why it is that I don’t stutter when I sing. The purpose of the study is to find out if there is something within singing technique that can be applied to the common speech. LÄS MER

  3. 3. Vad säger vi egentligen? En kvalitativ studie om sångterminologi och dess påverkan på sångpedagogiken inom eftergymnasiala utbildningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Maria Jalsborn; Louise Ljunglöf; [2021]
    Nyckelord :Mellanregister; Problematik; Register; Sångpedagogik; Sångterminologi; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Middle register; Problematics; Registers; Voice Pedagogy; Voice terminology; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : After many years of vocal studies we have experienced that the terminology within vocal education needs to be clarified. The purpose of this study was to research how different voice pedagogues in post-secondary school work with vocal registers and voice terminology, focusing on the female voice and the middle register. LÄS MER

  4. 4. Så tuktas en knödel. Tre sångpedagogers syn på tungans funktion i klassisk sång.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Idil Alpsoy; [2020]
    Nyckelord :tunga; tungspänningar; sångteknik; resonans; sångmetodik; utbildningsvetenskap; musikpedagogik tongue; tongue tensions; vocal technique; resonance; vocal pedagogy; educational science; music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur tre klassiska sångpedagoger på avancerad nivå ser på tungans funktion och hur de diagnostiserar, analyserar och arbetar med oönskade tungspänningar. Ett övergripande syfte är även att undersöka om det går att urskilja ett mönster i sångpedagogernas syn på arbetet med tungan och tungspänningar. LÄS MER

  5. 5. Se men inte röra - Före detta gymnasieelevers upplevelser av fysisk kontakt och relationen med deras sångpedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Andrea Tjäder; [2019]
    Nyckelord :fysisk kontakt; mästare – lärling; relationellt ledarskap; sångmetodik; sångundervisning; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; master – apprentice; physical contact; relational leadership; singing teaching; vocal pedagogy; educational science; music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar sånglektionens sociala klimat. Speciellt fokus läggs på den fysiska interaktionen mellan sångpedagog och elev. Bakgrunden till studien finns i spåren efter #metoo då bland annat ett par pedagoger från svenska musikhögskolor fick lämna sina tjänster efter anklagelser om sexuella trakasserier under lektionstid. LÄS MER