Sökning: "affärskultur kina sverige"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden affärskultur kina sverige.

  1. 1. Från väst till öst : En kvalitativ studie av affärskulturella utmaningar vid etablering av svenska företag i Kina

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Shahad Al-Zuhairi; Maisa Khan; [2023]
    Nyckelord :Business culture; Challenges; Establishment; Affärskultur; Utmaningar; Etablering;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain an understanding of the business cultural challenges that arise when Swedish companies choose to enter the Chinese market. The study utilizes a qualitative approach, employing semi-structured interviews with five individuals who possess extensive experience working in China. LÄS MER

  2. 2. Kulturellt anpassad för globalisering – En kvalitativ studie om affärskulturellaskillnader i Kina

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Niklas Martinsson; Emil Möller; Andreas Paulsen Ernek; [2016]
    Nyckelord :Business relations; Guanxi; Mianzi; Sweden; China; B2B; Affärsrelationer; Guanxi; Kina; Affärskultur; Mianzi; B2B; Sverige;

    Sammanfattning : Den ekonomiska jätten i öst växer som aldrig förr och affärsmöjligheterna för företag har gåttfrån att bara ha varit ett land där man förlägger sin produktion, tack vare att kostnaderna är såpass låga, lockar numera den snabbt växande konsumentmarknaden fler och fler företag atttesta lyckan i landet. I denna uppsats tas den affärskulturella skillnaden upp både internt iföretag där man har kinesiska kollegor samt externt, hur man jobbar med kinesiska företagfrån ett svenskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Affärsrelationer mellan Sverige och Kina : En studie om hur affärskulturella skillnader påverkar och hanteras

    Kandidat-uppsats, Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Tony Duong; Victor Johansson; [2013]
    Nyckelord :Affärskulturella skillnader; Sverige; Kina; Dimensioner; Affärsrelationer; Guanxi; Kommunikation; Affärsbeslut; B2B;

    Sammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Sveriges största handelspartner i Asien är Kina och samarbetet har ökat då allt fler svenska företag etablerar sig på den kinesiska marknaden. Detta har lett till ett ökat samarbete mellan svenska och kinesiska företag där allt fler affärsrelationer etableras. LÄS MER

  4. 4. Är Joint Venture fortfarande ett fördelaktigt tillvägagångsätt för småföretag vid en etablering i Kina?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Maria Sellfors; [2012-03-29]
    Nyckelord :Affärskultur; Sverige; Kina; joint venture; Hofstede; små företag;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Att göra affärer i dagens Kina : En studie över utmaningar som kan förekomma i affärsrelationer mellan svenska och kinesiska företag

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Selling; Mikaela Torstensson; Oona von Zweygbergk; [2011]
    Nyckelord :China; Sweden; Business relationship; Challenges; Decision-making; Cultural differences; Cultural dimensions; Business culture; Kina; Sverige; Affärsrelation; Utmaningar; Affärssamarbete; Beslutsfattande; Kulturskillnader; Kulturdimensioner; Affärskultur;

    Sammanfattning : Bakgrund: Samarbetet mellan svenska och kinesiska företag har ökat avsevärt i takt med att allt fler svenska företag etablerat sig på den kinesiska marknaden. Detta har lett till ett ökat affärssamarbete mellan de två parterna där nya relationer byggs upp och utvecklas för att få större marknadsandelar. LÄS MER