Sökning: "agenda setting och nyhetsvärdering"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden agenda setting och nyhetsvärdering.
1. Nyhetslöp och nyhetsvärdering i en semidigital medievärld : En kvantitativ jämförande innehållsanalys av Dagens Nyheters tidningsframsidor och Instagram-nyheter
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Digitalization has made it possible to consume news through both newspapers and social media, but we rarely consider if both platforms share the same news selection. This bachelor study aims to compare which agenda Dagens Nyheter conveys through the choices in the displayed news on the front page of the newspaper and the Instagram feed. LÄS MER
2. SVT Nyheter på TikTok - ett år in : En kvantitativ innehållsanalys om SVT Nyhets närvaro på TikTok
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : This study aims to examine the presence of the Swedish news agency SVT Nyheter on the social media platform TikTok. The platform is relatively new and was not originally designed for news but with time more and more news agencies have started to share their content on TikTok. SVT Nyheter has been active on the platform since November 2022. LÄS MER
3. #Fyp: Dåliga Nyheter med Krimtema : En studie om nyhetsurval och nyhetsvärdering på TikTok
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Aftonbladet, Expressen and TV4 Nyheterna are the largest Swedish news media on TikTok, and this essay focuses on how these media outlets evaluate news and what the news selection looks like on the platform. We proceeded from the theory of commercialization, news evaluation and agenda setting in combination with previous research on news evaluation and news selection on social media to answer our questions. LÄS MER
4. NYHETSPERSPEKTIV I KRISEN - En studie om nyhetsvärdering i Public Service-medier under Coronakrisen 2020
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte: Syftet är att studera om, och i så fall hur, nyhetsperspektiven från svensk public service förändras under en längre krissituation. Teori: Teorierna framing , agenda setting , meningsskapande,retorisk arena och nyhetsvärdering har använts i studien. LÄS MER
5. De konflikt-gestaltade partiledarna : En kvantitativ innehållsanalys av svenska mediers gestaltning av Stefan Löfven, Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson veckan innan riksdagsvalet 2018
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : “De konflikt-gestaltade partiledarna” är en kvantitativ innehållsanalys av Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladets gestaltning av Stefan Löfven, Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson den sista veckan innan riksdagsvalet 2018. Studien fokuserar på förekomsten av konflikt-gestaltning och typ av tonalitet. LÄS MER