Sökning: "akademiskt flygande"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden akademiskt flygande.
1. 80-20 : En visualisering av flygvanor på KTH
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : För att samhället ska nå målet om att hålla den globala uppvärmningen väl under 2 °C behövs att åtgärder inom alla sektorer av samhället vidtas för att minska klimatpåverkan. Flygresor släpper idag ut stora mängder koldioxid, och i forskarvärlden är det en norm att resa över världen för att bygga ut kontaktnät och sprida sin forskning. LÄS MER
2. Visualisering av flygdata för avdelningschefer : Ett verktyg för minskat akademiskt flygande
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Runt om i världen har länder skrivit på Parisavtalet för att gemensamt göra en insats för miljön, och utöver det har många infört egna policyer att följa och miljömål att sträva efter. Ofta inkluderas mål om att minska utsläpp från resor i dessa riktlinjer, vilket är något som Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) har tagit med i sina miljömål. LÄS MER
3. KTH:s snabbaste professor : En analys av akademiskt flygande
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Denna studie är en analys av flygdata från KTH Kungliga Tekniska Högskolans anställda år 2019. Arbetet tar avstamp i Metsola van der Wijngaarts föreslagna riktlinjer rörande akademiskt flygande, där strävan efter att spendera högst 100 kg koldioxidekvivalenter (CO2e) per resdag framhålls som en tumregel [1]. LÄS MER
4. Exploring the Problem Space of Implementing a Cap and Trade System in a Flight Intensive Academic Institution
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Flying can constitute as much as a third of an academic institution’s total emissions and there’s a growing concern among researchers around their academic travel contributing to global warming. This paper is part of KTH FLIGHT, a research project for decreased CO2-emissions in flight-intensive organizations through creation and testing of practical tools. LÄS MER
5. Reducing aviation carbon emissions
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : För att nå internationella klimatmål bör de globala koldioxidutsläppen halveras till och med år 2030. I flygintensiva organisationer, där flygresor utgör en betydande del av organisationens totala, årliga koldioxidutsläpp finns det således ofta en strävan att minska på anställdas flygresande. LÄS MER