Sökning: "varumärken etik"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden varumärken etik.

  1. 1. Grönt säljer

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Tony Dao; [2019]
    Nyckelord :greenwashing; visuell kommunikation; etik; förpackning;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur företag använder sig av greenwashing på sina förpackningar med utgångs- punkt Årets Matbluff mellan 2015 – 2018. Syftet med undersökningen var att se hur varumärken an- vänder sig av greenwashing för att visuellt kommuni- cera hållbarhet. LÄS MER

  2. 2. Take Away, etik och konsumtion : En kvalitativ studie om tre kaffekedjors visuella kommunikation

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Marie Eklund; Agnes Nemeth; [2015]
    Nyckelord :förpackningsdesign; visuell kommunikation; visuell konsumtion; varumärke; differentiering; semiotik; etisk konsumtion; marknadskommunikation;

    Sammanfattning : Problemet som den här uppsatsen undersöker är att det finns många varumärken som har liknande erbjudanden till konsumenter, vilket gör det intressant att studera hur varumärken differentierar sig gentemot varandra och hur konsumenterna uppfattar varumärkenas visuella kommunikation utifrån konsumenternas konsumtionsvanor. Samtidigt finns det i dag många företag som försöker kommunicera sina etiska ståndpunkter via förpackningsdesignen. LÄS MER

  3. 3. Vilka är motiven bakom storföretags CSR-initiativ?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Catrin Johansson; Sarah Taefi; [2010]
    Nyckelord :CSR; positionering; varumärken;

    Sammanfattning : CSR, Corporate Social Responsibility, är ett aktuellt fenomen för företag och organisationer världen över. CSR sträcker sig ända tillbaka till 1600-talet i Sverige men gick då under det enkla namnet samhällsansvar. Begreppet innebär att företag ska ta sitt samhällsansvar genom CSR:s fyra perspektiv; ekonomi, socialt, miljö och etik. LÄS MER

  4. 4. Studenters förhållande till etik och moral vid köp : CSR vid konsumtion

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan BBS

    Författare :Emma Ekdahl; Emma Haskic; Camilla Öberg; [2010]
    Nyckelord :CSR; etik; moral; varumärken;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to analyse and understand how students, as consumers, choose brands from the aspects of the concept of CSR, the economic, social and environmental. The essay is based on a qualitative method with three focus groups, with five respondents in each of them. LÄS MER

  5. 5. En varumärkt värld-en diskussion kring det etiskt försvarbara varumärket

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Fanny Ekström; Sophia Norén Nordling; [2009]
    Nyckelord :Varumärke; Etik; Värdeskapande; Socialt ansvar; CSR; Lågkonjunktur;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att diskutera de etiskt och miljömässigt präglade kärnvärdena vid skapandet av såväl nya som etablerade varumärken (inom ett företag). En diskussion leds kring det etiskt försvarbara varumärket i samband med den rådande lågkonjunkturen (2008-2009). LÄS MER