Sökning: "Marie Eklund"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Marie Eklund.

  1. 1. Skatta och lindra smärta hos äldre personer i livets slutskede : Ur sjuksköterskans perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Rose-Marie Eklund; Maria Wilén; [2018]
    Nyckelord :äldre personer; sjuksköterska; smärta; livets slutskede; hemsjukvård;

    Sammanfattning : För att den äldre personen i livets slutskede ska kunna få en god smärtlindring är det viktigt att smärtan uppmärksammas och skattas. Omvårdnadspersonal och sjuksköterskor står många gånger den äldre personen närmast och deras kompetens är avgörande för om smärta uppmärksammas. LÄS MER

  2. 2. Närståendes upplevelser av stöd inom den palliativa vården på sjukhus - En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Marie Nordström; Josefin Eklund; [2016]
    Nyckelord :palliativ vård; sjukhus; närstående; erfarenheter; stöd;

    Sammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Palliativ vård är en helhetsvård av patienter i ett stadie då vården gått över från botande till lindrande. Bredvid varje patient finns ofta en närstående som ska vara ett stöd till den sjuka samtidigt som de själva kan vara i behov av stöd. LÄS MER

  3. 3. Take Away, etik och konsumtion : En kvalitativ studie om tre kaffekedjors visuella kommunikation

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Marie Eklund; Agnes Nemeth; [2015]
    Nyckelord :förpackningsdesign; visuell kommunikation; visuell konsumtion; varumärke; differentiering; semiotik; etisk konsumtion; marknadskommunikation;

    Sammanfattning : Problemet som den här uppsatsen undersöker är att det finns många varumärken som har liknande erbjudanden till konsumenter, vilket gör det intressant att studera hur varumärken differentierar sig gentemot varandra och hur konsumenterna uppfattar varumärkenas visuella kommunikation utifrån konsumenternas konsumtionsvanor. Samtidigt finns det i dag många företag som försöker kommunicera sina etiska ståndpunkter via förpackningsdesignen. LÄS MER

  4. 4. Uppfattat eller inte? : En studie om omprofileringsproblematik vid uppfattningsgap

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :Rebecca Wramdemark; Marie Eklund; [2013]
    Nyckelord :Omprofilering; varumärkesimage; varumärkesidentitet; integrerad marknadskommunikation; interaktion; uppfattning;

    Sammanfattning : På en marknad där fler och fler aktörer slåss om konsumenternas uppmärksamhet räcker det inte längre att konkurrera genom ett uppdaterat sortiment och aggressiv prissättning. Den ökade vikten av att förmedla mervärden till kunden har bidragit till att varumärkesbyggande fått ökad betydelse under de senaste åren. LÄS MER

  5. 5. Bröstcancer : Kvinnors upplevelser i väntan på bröstborttagande operation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Vårdvetenskap

    Författare :Karin Berggren; Rose-Marie Eklund; [2013]
    Nyckelord :bröstcancer; preoperativ period; kvinnor; upplevelser; känslor; anhöriga;

    Sammanfattning : Bröstcancer är den vanligaste cancerformen hos kvinnor och drabbar ca 7000 svenska kvinnor varje år. Tack vare regelbundna mammografiundersökningar som kvinnor över 40 år kallas till, upptäcks ofta cancern tidigt och kan behandlas. Hos författarna växte en vilja att veta hur kvinnorna upplever perioden mellan diagnos och operation. LÄS MER