Sökning: "all under"

Visar resultat 16 - 20 av 15193 uppsatser innehållade orden all under.

  1. 16. Natura 2000-områdens roll i omprövningen av vattenkraftens miljötillstånd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Miljö- och energisystem

    Författare :Frida Larsson; [2024]
    Nyckelord :Vattenkraft; Natura 2000; miljötillstånd; miljöåtgärder; nationell plan; elproduktion; reglerförmåga; GIS-analys; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Vattenkraften utgör ungefär 45 % av Sveriges elproduktion och har varit en stabil energikälla med lågt koldioxidutsläpp under lång tid. Med ett allt större inslag av intermittenta energislag i elsystemet, fyller vattenkraften också en viktig funktion med sin reglerförmåga för balansering. LÄS MER

  2. 17. Fotbollsmålvakters antecipation under straffläggning : Betydelsen av explicit kontextuell information

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Hampus Abrahamsson; [2024]
    Nyckelord :Antecipation; Fotballgoalkeepers; Bayesian theory; explicit contextual prior information; kinematic information; Antecipation; Fotbollsmålvakter; Bayesiansk teori; explicit kontextuell förhandsinformation; kinematisk information;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att studera effekten av explicit kontextuell förhandsinformation på olika reliabilitetsnivåer hos fotbollsmålvakters förmåga att rädda straffar. Hypotesen som sattes utgick från att det skulle finnas en effekt av kontextuell förhandsinformation under förhållandet med stark handlingstendens, samtidigt skulle det inte finnas någon effekt av kontextuell förhandsinformation på målvakters förmåga vid förhållandet av svag handlingstendens. LÄS MER

  3. 18. Kvinnors uppbrotts-, läknings- och återhämtningsprocess från en våldsam relation : Utifrån sociologisk-feministisk teori och anknytningsteori

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Marlene Alke; Ili Khabout; Veronica Molin; [2024]
    Nyckelord :Men s violence against women; the break-up; healing and recovery process; trauma ties; normalization process; knowledge; the consequences of violence; Mäns våld mot kvinnor; uppbrotts-; läknings och återhämtningsprocess; traumaband; normaliseringsprocess; kunskap; våldets konsekvenser;

    Sammanfattning : Föreliggande kvalitativa intervjustudie bygger på intervjuer med åtta kvinnor som i förfluten tid levt i en relation med förekomst av våld. Syftet med studien var att belysa heteronormativa kvinnors upplevelser av vad de anser har varit skadligt och/eller hjälpsamt i samband med och efter uppbrottet från en våldsam relation. LÄS MER

  4. 19. Hellre fäkta än illa fly : En kvalitativ intervjustudie om samhällskunskapslärares uppfattning om känslornas roll i undervisning om kontroversiella ämnen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Philip Erledal; [2024]
    Nyckelord :Känslor; kontroversiella ämnen; lärare; samhällskunskap;

    Sammanfattning : In the present essay, the purpose is to examine social studies teachers’ perception of the role ofemotions in planned and unplanned learning situations related to controversial topics. In this study, three social studies teachers participate in interviews regarding the role of emotions in learning situations concerning controversial topics. LÄS MER

  5. 20. En förskola för alla barn : en studie om förskolans arbete med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ida Donaldson; Jenny Johansson; [2024]
    Nyckelord :Förskola; särskilt stöd; barn; verksamma pedagoger; behov;

    Sammanfattning : Barn i behov av särskilt stöd är ett fenomen som majoriteten av verksamma pedagoger inom förskolan kommer att stöta på i sitt arbetsliv. Detta innefattar barn som på något sätt behöver stöd i sin vardag. Det kan till exempel vara stöd i sin kommunikation med andra människor eller i sociala situationer. LÄS MER