Sökning: "analys av ideologi"
Visar resultat 6 - 10 av 170 uppsatser innehållade orden analys av ideologi.
6. Faktorer av betydelse för handelsanställdas val av fackligt medlemskap
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Tidigare forskning har visat att olika typer av faktorer påverkar valet av att bli facklig medlem eller inte. Några av dessa är instrumentella (lön och villkor), ideologiska (delad värdegrund), sociala (familj och kollegor), individfaktorer (kön och ålder), fackets synlighet (skyddsombud och reklam), fackets möjlighet att tillvarata intressen (individuella och generella) samt anställningssituation (avtal, anställningstyp och arbetsmiljö). LÄS MER
7. En balansgång mellan dramaturgi och demokrati : Uppfyller Uppdrag granskning och Kalla fakta deras tillskrivna demokratiska syfte?
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Vi har i denna studie analyserat hur Uppdrag granskning och Kalla fakta strukturerar och förmedlar granskande journalistik. Syftet är att med hjälp av en genreanalys öka förståelsen för hur programmen förhåller sig till sitt demokratiska uppdrag som ingår i genrens ideal, och därmed hur de uppfyller den demokratiska roll de fått samt tillskrivit sig själva. LÄS MER
8. Kan Keene, Lindgren & Trenter bidra till lösningar på värdegrundsarbetets gåtor? : En studie om tre barndeckares didaktiska potential för svenskämnets värdegrundsarbete i årskurs 4–6
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka tre skönlitterära verk inom barndeckargenren och dess potential inom ett didaktiskt värdegrundsarbete inom svenskämnet. Undersökningen inriktar sig på elever i årskurs 4–6. LÄS MER
9. Kasta ut chintzen : En diskurshistorisk analys av IKEAs reklam ochnationell förnyelse i Storbritannien på 1990-talet
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : Storbritannien präglades på 1990-talet av politiskt och kulturellt nytänkande med New Labour och kulturfenomenet Cool Britannia samtidigt som IKEA försökte etablera sig i landet. Min diskurshistoriska analys undersöker hur IKEAs reklamkampanjer “Chuck out your chintz” och “Stop being so English” anpassades till framväxande föreställningar om ett nytt Storbritannien. LÄS MER
10. En kriminalpolitisk hegemoni? Ett hegemoniteoretiskt perspektiv på riksdagens kriminalpolitik
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : De svenska riksdagspartierna uppvisar gemensamma drag i de kriminalpolitiska förslag som kommuniceras i deras politiska dokument. Dessa politiska förslag har kritiserats från vetenskapligt håll för bristfällig förankring i den kriminologiska forskningen, samt för att konstruera sätt att mäta allmänhetens uppfattning i de berörda frågorna, på ett sätt som legitimerar den förda politiken. LÄS MER