Sökning: "analys av stavfel"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden analys av stavfel.
1. Pennan och tangentbordetseffekter på den berättandetexten : En jämförande studie av skrivverktygets påverkan iårskurs 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Dagens ökade digitalisering i skolan väcker en viss oro om fokus isvenskundervisningen verkligen ligger i att lära elever att skriva. Samtidigtmenar ett flertal forskare att skrivundervisningen gynnas av digitala verktyg. LÄS MER
2. Klarspråk och händelsenotiser : en klarspråksanalys av Polisens händelsenotiser
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SvenskaSammanfattning : I uppsatsen undersöks Polismyndigehtens händelsenotiser ur ett klarspråksperspektiv. Syftet är att undersöka om, och i vilken utsträckning, notiserna använder klarspråk. Klarspråksanvändandet undersöks i sex olika aspekter: interpersonell analys, lexikon, disposition, textbindning, handlingars utövare och språklig korrekthet. LÄS MER
3. Felstavningar : En studie av typiska stavfel i svenska elevers texter i årskurs 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med den här undersökningen var att med stöd av fonetisk analys öka kunskapen om stavfel i texter skrivna av svenska elever i årskurs 3. Studien hade tre forskningsfrågor som vägledde arbetet och analys av resultat. LÄS MER
4. Likvärdigt skrivande? En analys av ett antal gymnasieelevers argumenterande texter skrivna på dator och för hand
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : I den svenska gymnasieskolan är det vanligt att eleverna skriver texter både på dator och för hand. Eftersom alla texter bedöms utifrån samma kunskapskrav är det av stor vikt att förutsättningarna för skrivandet är likvärdiga. LÄS MER
5. Vad bör egentligen prioriteras? : Vad statistiken visar angående stavfel och skrivfel i ÄP5 och NPC9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Vygotskij menar att människans tänkande och utveckling är beroende av vår språkliga förmåga. Som pedagoger har vi vad Vygotskij kallar för begrepp och aktiviteter till vår hjälp i undervisningen. LÄS MER